سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

۱۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

اصحاب امام حسین علیه‌السلام |

🔆  آرزوهای پس از مرگ
۹ آرزویی که انسان های کافر و گناهکار بعد از مرگ می‌کند و در قرآن ذکر شده است:
1⃣ یَا لَیْتَنِیٖ کُنْتُ تُرَابًا؛ 
انسان کافر گوید ﺍی ﮐﺎﺵ خاک می‌بودم و این عذاب را نمی‌دیدم. 
(ﺳﻮﺭه نبأ‏، آیه ۴۰)
2⃣ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِیٖ؛
ﺍی ﮐﺎﺵ برای آخرت خود توشه ای پیش می‌فرستادم.(سوره فجر، آیه ۲۴) 
3⃣ یَا لَیْتَنِیٖ لَمْ أُوتَ کِتَابِیَهْ؛
ﺍی ﮐﺎﺵ نامه اعمالم به من داده نمی‌شد. 
(ﺳﻮﺭه حاﻗﺔ، آیه ۲۵)
4⃣ یَا وَیْلَتَىٰ لَیْتَنِیٖ لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا؛
ﺍی ﮐﺎﺵ فلان انسان بدکار را به دوستی نمی‌گرفتم.
‏(ﺳﻮﺭه فرﻗﺎﻥ، آیه ۲۸) 
5⃣ یَا لَیْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَ؛ 
ﺍی ﮐﺎﺵ فرمانبرداری الله و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم را می‌کردیم. ‏
(ﺳﻮﺭه أﺣﺰﺍﺏ، آیه ۶۶) 
6⃣ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا؛
ﺍی ﮐﺎﺵ در زندگی راه و روش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را دنبال می‌کردم. ‏
(ﺳﻮﺭه فرﻗﺎﻥ، آیه ۲۷)
7⃣ یَا لَیْتَنِیٖ کُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِیماً؛
افراد منافق بعد از دیدن پیروزی مجاهدان می گویند : ﺍی ﮐﺎﺵ من هم با آنها می‌بودم و حال کامیابی بزرگ حاصل می‌کردم. ‏
(ﺳﻮﺭه نساء، آیه ۷۳)
8⃣ یَا لَیْتَنِیٖ لَمْ أُشْرِکْ بِرَبِّی أَحَدًا؛
ﺍی ﮐﺎﺵ با رب خود کسی را شریک نمی‌آوردم.
‏(ﺳﻮﺭه کهف، آیه ۴۲)
9⃣ یَا لَیْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُکَذِّبَ بِآیَاتِ رَبِّنَا وَنَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِین؛
ﺍی ﮐﺎﺵ راهی پیدا شود که دوباره به دنیا برگردیم و نشانی‌های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مؤمنین شویم‏. 
(ﺳﻮﺭه أﻧﻌﺎﻡ، آیه ۲۷)
اینها آرزوهایی هستند که انسان بعد از مرگ دارد در حالیکه در آن زمان، دیگر فرصتی برای جبران وجود ندارد؛ پس امروز به فکر باشیم.
والعاقبة للمتقین
۱ نظر موافقین ۱ ۳۰ شهریور ۰۰ ، ۱۴:۴۷
ع . شکیبا---۱۶۷

شهادت محمد بن ابى بکر(رحمه الله علیه)۱۴ صفر

شهادت محمد بن ابی بکر،کارگزار حضرت امام علی (علیه السلام) در مصر  در سال 38 ق

محمد بن ابی بکر بن ابی قحافه در 25 ذی القعده سال 10 قمری به دنیا آمد. وی از نزدیک ترین یاران امام علی (علیه السلام) بود که از طرف وی، به فرمانداری مصر منصوب شد. او فرزند خلیفه اول و اسماء بنت عمیس بود که بعد از درگذشت ابوبکر و ازدواج مادرش با امام علی (علیه السلام)، در خانه وی پرورش یافت. بین او و امام (علیه السلام) محبت دوجانبه وجود داشت و امام (علیه السلام) او را فرزند خویش می‌خواند. جایگاه او در نزد امام علی (علیه السلام) را با جایگاه ابوذر در نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) مقایسه کرده‌اند. او از مخالفان برجسته عملکرد خلیفه سوم به شمار می‌آمد. در دوره امام علی (علیه السلام) جزو شرطة الخمیس بود و در جنگ‌های جمل و صفین، فرماندهی بخشی از سپاه امام (علیه السلام) را به عهده داشت. منابع حدیثی و تاریخی شخصیت او را ستوده‌اند. او در جریان حمله سپاه شام به مصر به شهادت رسید.

تقویم شمیم یار

۰ نظر موافقین ۰ ۳۰ شهریور ۰۰ ، ۰۲:۴۳
ع . شکیبا---۱۳۱

یاد شهیدان

من مشتاقم که جوان‌های ما قصه‌ی جنگ تحمیلی هشت ساله را بدانند که چه بود. این را بارها گفته‌ایم؛ افراد هم گفته‌اند و تشریح کرده‌اند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال، با اطلاع از جزئیاتی که وجود داشته است، خیلی برای برنامه‌ریزی آینده‌ی جوان در روزگار ما مهم است.

مقام معظم رهبری

۱۳۸۷/۰۸/۰۸

مطالب مرتبط:  شهدا و رزمندگان جبهه و جنگ  ، دفاع مقدس ، 

یاد شهیدان https://shahidd.blog.ir

۲ نظر موافقین ۲ ۲۹ شهریور ۰۰ ، ۱۱:۰۸
ع . شکیبا---۱۸۸

حضرت ابوطالب (ع)

ابوطالب علیه السلام شخصیت مظلوم تاریخ

ابوطالب(ع) عموى بزرگوار رسول اکرم(ص)، پدر امیرالمؤمنین، على (ع)، است. وى وصى «عبدالمطلب» و بزرگترین حامى پیامبر اسلام(ص) بود. تاریخ زندگى او سراسر پر از افتخارات بى ‏نظیر است. مردى که به حق، پناهگاه دردمندان و محرومان بود. ایثار و اخلاص در وجود او تجسم پیدا کرده بود. ابرمردى که «تاریخ»، فداکارى و استقامت هاى وى را در کسى جز در فرزندش «امیرالمؤمنین» سراغ ندارد!! چنان که دانشمند «اهل سنت»، ابن ابى الحدید، مى‏گوید:(1) ابوطالب و پدرش «عبدالمطلب» بزرگ «قریش» و امیر و سرور «مکه معظمه» بودند و مردم آن سامان و مهاجرین و مسافرین این شهر تاریخى و زائران بیت خدا را پذیرایى و رهبرى مى‏کردند.
 او یک لحظه از خدا غافل نبود؛ بلکه او از جانشینان حضرت ابراهیم(ع)، قهرمان توحید، بود، و طبق پیشگویى‏ هاى انبیاى الهى منتظر نبوت خاتم پیامبران «محمد بن عبدالله(ص)» بوده است؛ از این جهت رسول خدا پیش از آن که از مادرش متولد گردد، حضرت ابوطالب(ع) به رسالت وى ایمان داشت و هنگام تولد رسول خدا، وقتى که «فاطمه بنت اسد»، همسر ابوطالب، تولد پیامبر اسلام را به اطلاع وى رسانید، و از غرایب امرش در هنگام زایمان او سخن گفت، «ابوطالب» فرمود: از این کارها و چنین نوزادى تعجب مى‏کنى؟ صبر کن، سى سال دیگر تو نیز همانند وى را که وزیر و وصیش خواهد بود، به دنیا مى ‏آورى!!!(2) ابوطالب، مردى با ایمان و مقتدرى بود که پیامبر اسلام را از شر کفار قریش تا واپسین لحظات عمر حفظ و از این رهگذر، سهم بسزایى در پیشرفت اسلام داشته است؛ اما، على رغم آن همه فداکارى‏ ها و ایثارگرى‏ هایش . بعضى از مبغضین و متعصبین، نسبت به آن حضرت اسائه ادب نموده و در ایمان و اعتقادش دچار شک و تردید گردیدند.
 در این نوشتار، برآنیم: به گوشه ‏هایى از فضائل، ایثار و فداکارى، و دلائل ایمان آن بزرگ‏ مرد اسلام که به حق، مظلوم تاریخ است، اشاره نماییم.

۱ نظر موافقین ۱ ۲۸ شهریور ۰۰ ، ۱۰:۲۹
ع . شکیبا---۱۸۷
استاد شهریار
گفتنی‌هایی ناگفته از شهریار ملک ادب در گفت‌وگوی«جوان» با دکتر اصغر فردی

از شعرهایش بسیار لطیف‌تر بود

یک شب در رادیو تبریز برنامه‌ای به اسم (ادبیات و هنر) شعری با صدای شاعر پخش شد که بسیار سحرانگیز بود و مرا مجذوب خود کرد. در آن زمان من 12 یا 13 ساله بودم. با شنیدن آن صدا و آن شعر از والدین خود پرسیدم که این که بود؟ والدینم گفتند این صدای استاد شهریار بود.

علی‌ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را؛ با شنیدن این شعر نام استاد شهریار در خاطره‌ها نقش می‌بندد. سیدمحمدحسین بهجت خشکنابی تبریزی متخلص به شهریار در سال ۱۲۸۰ هـ. ش. در تبریز متولد شد. او پسرحاجی میرآقا خشکنابی بود که در ۱۴ سالگی برای تحصیل در دارالفنون راهی تهران شده و سپس به تحصیل در مدرسه طب پرداخت. آنچه در رابطه با وی گفته می‌شود آنست که به خاطر ناکامی در عشق، تحصیل در رشته پزشکی را نیمه‌کاره گذاشته و شاعری را برگزیده است. او در سال ۱۳۶۷ در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان مهر تهران درگذشت. مدفنش در مقبره‌الشعرای محله سرخاب تبریز است. این تمام آن چیزی است که ما از استاد شهریار می‌دانیم، کمی بیشتر یا کمترش فرقی نمی‌کند. مهم این است که آیا این مقدار شناخت در رابطه با کسی که روز مرگش روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده کافی است. آیا با ساخت یک سریال چند قسمتی می‌توان استاد شهریار را شناخت؟ با دکتر اصغر فردی؛ کسی که فراوان توفیق همنشینی با استاد را در سنین نوجوانی داشته، به گفت و شنود پرداخته‌ایم. ایشان از نادر کسانی هستند که تا پایان عمر استاد در خدمتشان بوده‌اند. با تشکر از ایشان که در این گفت و شنود پذیرای ما بودند.

چطور با استاد شهریار آشنا شدید؟

یک شب در رادیو تبریز برنامه‌ای به اسم (ادبیات و هنر) شعری با صدای شاعر پخش شد که بسیار سحرانگیز بود و مرا مجذوب خود کرد. در آن زمان من 12 یا 13 ساله بودم. با شنیدن آن صدا و آن شعر از والدین خود پرسیدم که این که بود؟ والدینم گفتند این صدای استاد شهریار بود. پس از آن به انجمن ادبی شهریار در تبریز مراجعه کردم. آن زمان در تبریز انجمنی به نام استاد شهریار دایر بود. در آن انجمن هر کس سروده خود را می‌خواند. خانمی از رادیو به انجمن آمده بود به نام خانم آقاجانی که اشعار ما را ضبط می‌کرد تا به عرض استاد شهریار برساند. من هم شعری نوشته بودم که گویا مورد توجه استاد قرار گرفته بود. استاد دستور داده بود که مرا نزد وی ببرند. توفیق عجیبی است که در آن سن و سال کم به خدمت استاد شهریار برسم.کم‌کم در پیشگاه استاد قرآن را فرا گرفتم و با دیوان حافظ، نظامی، خاقانی، متون، ادبیات عرب و... آشنا شدم. استاد به من موسیقی سازی و آوازی ایرانی را نیز آموخت. ایشان یکی از بهترین سه‌‌ تارزن‌های ایران بودند و سال‌ها با ابوالحسن صبا ساز می‌زدند، البته زمانی که بنده به خدمت ایشان رسیدم دیگر ساز نمی‌زدند.

آن شعری که باعث شد استاد شما را نزد خود فرا بخوانند را به خاطر دارید؟

خیر- اما یک مصرع از آن را به ‌یاد دارم. شهریارا بزم ما بی ‌روی تو نوری ندارد.

خانواده شما به شعر و ادبیات علاقه‌مند بودند؟

خیر، در این عوالم نبودند.

شما در آن سن چه ویژگی ‌بارز شخصیتی را در استاد دیدید که باعث شد مجذوب ایشان شوید؟

استاد مجموع زیبایی‌ها بود. رقت، رأفت و شاعری استاد به گونه‌ای بود که انسان را مجذوب می‌کرد. استاد نگاهی بسیار نافذ و عبور کننده داشت. ایشان هیپنوتیزور ماهری بودند.

استاد شهریار در این زمینه آموزش دیده بود؟

۰ نظر موافقین ۰ ۲۷ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۳۱
ع . شکیبا---۴۷۵

خغظ خانواده

آیه

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ[1]

ترجمه

ای کسانی که ایمان آورده اید! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردمان (گنهکار) و سنگ ها هستند، حفظ کنید. آتشی که بر آن فرشتگانی درشت خو و سخت گیر نگهبانند و خدا را در آنچه فرمانشان دهد، نافرمانی نکنند و آنچه را فرمان یابند انجام دهند.

نکته ها

۱ نظر موافقین ۰ ۲۶ شهریور ۰۰ ، ۰۲:۱۳
ع . شکیبا---۷۳۹
عمار یاسر
نهم صفر ، سالروز شهادت عمار بن یاسر (۳۷ق)
در این روز (سنه ۳۷ ه.ق)، موافق تاریخ مسعودى و تذکره سبط، شهادت عمار یاسر در صفین واقع شده.
بدانکه چون روز پنجشنبه نهم صفر شد جناب امیر المؤمنین (ع) در صفین به مبارزه بیرون شد و جنگ سختى شد و در آن روز عمار یاسر دادمرد و مردانگى میداد و میفرمود:
انى لارى وجوه قوم لایزالون یقاتلون حتى یرتاب المبطلون والله لو هزمونا حتى یبلغوا بناسعفات هجر لکنا على الحق و هم على الباطل ."1"
پس حمله کرد و جنگ نمایانى نمود و برگشت به موضع خود و طلب آبى نمود زنى از بنى شیبان کاسه شیر از براى او آورد عمار چون کاسه شیر را دید گفت: الله اکبر، امروز روزى است که شهید شوم و دوستان خود را در آن سراى ، ملاقات نمایم .
پس رجز خواند و مقاتله کرد تا آنکه ابوالعاویه (الهاویه خ ل ) عاملى و ابوحراءسکسکى در آخر روز او را شهید کردند و در آنوقت از سنین عمر شریفش ، نود و سه سال گذشته بود.
شهادت عمار بر امیرالمؤ منین (ع ) خیلى اثر کرد و آنحضرت بر او نماز بگذاشت و در صفین مدفون گردید رضوان الله علیه .
۱ نظر موافقین ۰ ۲۵ شهریور ۰۰ ، ۲۲:۳۰
ع . شکیبا---۱۶۷

رنگ عوض کردن

1 آبان 1396

انتخابات

۱ نظر موافقین ۱ ۱۹ شهریور ۰۰ ، ۱۷:۵۷
ع . شکیبا---۹۴۰

هفده شهریور از «ایّام الله» است

یادتان نرود که ما یک ۱۷ شهریور داشتیم. ۱۷شهریور از «ایّام الله» است. و باید یادمان نرود این را. آن قدر شهید دادیم و آن قدر خون دادیم ما آن روز و در مقابل اجانب و در مقابل وابستگان به اجانب. قیام کردند ملت ما و خونشان ریخته شد، لکن پیروز شدیم.

سخنان امام خمینی (ره) در ۱۷ شهریور ۱۳۵۸

اینفوگرافی جمعه خونین در ادامه مطلب ...

۱ نظر موافقین ۰ ۱۷ شهریور ۰۰ ، ۰۰:۵۳
ع . شکیبا---۳۳۲

رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد

شهادت حضرت امام حسن (علیه السلام) 

حسن بن علی بن ابی طالب (علیهم السلام)، در پانزدهم ماه رمضان از سال سوم قمری، در مدینه به دنیا آمد. وی دومین امام شیعیان و فرزند امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (علیها السلام) است که در سن 37 سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال 41 قمری، به خاطر حفظ اسلام با معاویه صلح کرد. دوره حکومت وی، شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن (علیه السلام) پس از صلح، به مدینه رفت و 10 سال در مدینه بود تا این که به شهادت رسید. او در مدینه، در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. بنا بر مشهور، شهادت امام حسن (علیه السلام) در سال 50 قمری رخ داد. بیشترین نقل‌ها درباره روز شهادت آن حضرت، مربوط به روزهای آخر ماه صفر و 28 صفر است. به گفته شیخ مفید (قدس سره) آن حضرت در هنگام شهادت، 48 ساله بود. با توجه به اختلاف اقوال درباره تاریخ وفات، مدت عمر ایشان نیز اختلافی است.
بنا بر بیشتر منابع شیعه و سنی، امام حسن (علیه السلام) با خوردن زهر به شهادت رسید. بنا بر نقلی، معاویه کسی را نزد جعده دختر اشعث بن قیس (همسر امام حسن) فرستاد که من به تو صد هزار درهم می‌دهم و تو را به همسری پسرم، یزید، درخواهم آورد، به شرط آن که حسن را زهر دهی. جعده امام حسن (علیه السلام) را مسموم کرد و معاویه پول را به او داد؛ ولی او را به همسری یزید در نیاورد.

مطالب مرتبط : امام حسن مجتبی (ع) ، اهل بیت (ع) ، شهادت

۱ نظر موافقین ۲ ۱۲ شهریور ۰۰ ، ۰۱:۱۷
ع . شکیبا---۶۰۵

گزارشی از نشست « بازنمایی چهره مذهب تشیع در تحقیقات انگلیسی زبان» -  خبرگزاری حوزه

امام علی علیه السلام

الْمَیِّتُ‏ مِنْ‏ شِیعَتِنَا صِدِّیقٌ‏ شَهِیدٌ صَدَّقَ بِأَمْرِنَا وَ أَحَبَّ فِینَا وَ أَبْغَضَ فِینَا.

شیعه ما اگر به مرگ طبیعى هم بمیرد ، صدّیق و شهید است ؛ زیرا امر ما (ولایت و امامت) را تصدیق کرده و در راه ما دوستى و دشمنى ورزیده است.

تحف العقول: 124؛ عنه البحار: 10 / 114

۰ نظر موافقین ۰ ۰۱ شهریور ۰۰ ، ۲۳:۵۴
ع . شکیبا---۹۸
علامه حکیمی از مفاخر بزرگ اسلامی است

پیکیر مرحوم علامه محمدرضا حکیمی امروز به مشهد منتقل و فردا در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا علیه السلام به خاک سپرده خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّس‌الله‌نفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیره‌دست، و اندیشه‌ورزی نوآور، و اسلام‌شناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایه‌ها و پیرایه‌های مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهره‌گیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیره‌ئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت. این‌جانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همه‌ی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱ شهریور۱۴۰۰

۱ نظر موافقین ۰ ۰۱ شهریور ۰۰ ، ۱۲:۴۵
ع . شکیبا---۲۶۶