سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

عمار یاسر ، یار باوفایی پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع)

پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰ ب.ظ
عمار یاسر
نهم صفر ، سالروز شهادت عمار بن یاسر (۳۷ق)
در این روز (سنه ۳۷ ه.ق)، موافق تاریخ مسعودى و تذکره سبط، شهادت عمار یاسر در صفین واقع شده.
بدانکه چون روز پنجشنبه نهم صفر شد جناب امیر المؤمنین (ع) در صفین به مبارزه بیرون شد و جنگ سختى شد و در آن روز عمار یاسر دادمرد و مردانگى میداد و میفرمود:
انى لارى وجوه قوم لایزالون یقاتلون حتى یرتاب المبطلون والله لو هزمونا حتى یبلغوا بناسعفات هجر لکنا على الحق و هم على الباطل ."1"
پس حمله کرد و جنگ نمایانى نمود و برگشت به موضع خود و طلب آبى نمود زنى از بنى شیبان کاسه شیر از براى او آورد عمار چون کاسه شیر را دید گفت: الله اکبر، امروز روزى است که شهید شوم و دوستان خود را در آن سراى ، ملاقات نمایم .
پس رجز خواند و مقاتله کرد تا آنکه ابوالعاویه (الهاویه خ ل ) عاملى و ابوحراءسکسکى در آخر روز او را شهید کردند و در آنوقت از سنین عمر شریفش ، نود و سه سال گذشته بود.
شهادت عمار بر امیرالمؤ منین (ع ) خیلى اثر کرد و آنحضرت بر او نماز بگذاشت و در صفین مدفون گردید رضوان الله علیه .
در مجالس المؤمنین است که چون عمار یاسر شربت شهادت نوشید، امیر المؤمنین (ع) بر بالین او آمد و سر او را بر زانوى مبارک نهاده و فرمود:
الا ایها الموت الذى لست تارکى
ارحنى فقد فنیت کل خلیلى
أراک مضرا بالذین أحبهم
کانک تنحو نحوهم بدلیلا "2"
پس زبان بکلمه (اناللّه و انا الیه راجعون ) گشود و فرمود: هر که از وفات عمار یاسر دلتنگ نشود او را از مسلمانى نصیب نباشد.خداى تعالى بر عمار رحمت کند در آن ساعت که او را از نیک و بد سوال می کنند. هر گاه که در خدمت رسول (ص ) سه کس دیدم ، چهارم ایشان عمار بوده و اگر چهار کس دیده ام ، عمار پنجم ایشان بود، نه یکبار عمار را بهشت واجب شده ، بلکه بارها استحقاق آنرا پیدا کرد. جنات عدن او را مهیا و مهنا باد که او را بکشتند  در حالی که حق با او بود و او یار حق بود چنانکه رسول خدا صلى الله علیه وآله در شان او فرمود: ( یدور مع عمار حیث دار)"3"
بعد از آن على علیه السلام گفت : کشنده عمار و دشنام دهنده و رباینده سلاح او با آتش دوزخ معذب خواهد شد آنگاه قدم مبارک پیش نهاده، بر عمار نماز گزارد و بدست همایون خویش او را در خاک نهاد رحمة الله و رضوانه علیه و طوبى له و حسن مأب .
شیخ ما، محدث نورى نور الله مرقده ، در (نفس الرحمن ) فرموده : واقعه نهروان در این روز، سنه 38 بوده و خوارج نهروان تمام کشته گشتند بجز نه نفر و از مقتولین (ذوالثدیه ) جد احمد بن حنبل بوده از لشکر امیر المؤمنین (ع ) ده نفر کشته نگشت چنانچه آن حضرت خبر داده بود از تمام آنچه ذکر شد.
"1-بحار الانوار،ج33،ص21،شرح نهج البلاغه،ج10،ص104،هردو با اندکی تفاوت.
2-بحار الانوار،ج33،ص20.
3-همان،ج44،ص34"

نظرات  (۱)

بنازم عمار را...

عمار، یار خاص و با وفای علی علیه السلام جنگجوی نود وسه ساله در میدان صفین عجب عبرتی میتواند باشد برای مردان روزگار ما که دچار دل مُردگی، افسردگی، پژمردگی و ناتوانی میشوند و کنج عزلت می گزینند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی