سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

حضرت ابراهیم در آتش نمرودیان

مکانی که حضرت ابراهیم را با منجنیق به داخل آتش انداختند در کجاست؟

ابراهیم ـ علیه السّلام ـ یکی از پیامبران اولوالعزم است و نام پدرش تارخ(1) که قبل از تولد ابراهیم ـ علیه السّلام ـ از دنیا رفت، و آزر عموی ابراهیم سرپرستی او را بر عهده گرفت، وی در منطقه‌ای به نام «کوثی ربی» در سرزمین بابل متولد شد،(2) و مدت 175 سال عمر کرد، (3) و در قریه جباره در خاک کنعان مدفون شد.(4)

حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ در زمان «نمرود»‌ متولد شد.(5) در عصر وی علاوه بر بت‌پرستی، پرستیدن ستاره و ماه و خورشید هم وجود داشته است.(6) در زمان تولد ابراهیم ـ علیه السّلام ـ منجّمین به نمرود اطّلاع دادند به زودی پسری متولد خواهد شد که حکومت تو را به هم می‌ریزد و نابود می‌سازد. نمرود دستور داد که زنان را از شوهرانشان جدا سازند و نوزادان پسر را که به دنیا می‌آیند به قتل برسانند. با این همه کنترل شدید، ابراهیم متولد شد و دوران کودکی را سپری نمود، و وقتی به میان مردم آمد، دید آنها به پرستش بتهایی که به دست خود ساخته‌اند مشغولند، وی در آغاز برای هدایت آنها از راه استدلال با منطقی نیرومند به احتجاج با آنها پرداخت،(7) امّا وقتی دید سخنانش در دل مردم اثر نمی‌کند تصمیم گرفت آن مجسمه‌های چوبی و سنگی را درهم شکند و وقتی که مردم برای برگزاری مراسم عید مخصوص خود از شهر خارج شدند، ابراهیم به بتخانه آمد و تمامی بت‌ها را به جز بت بزرگ شکست. وقتی که مردم از مراسم عید به شهر برگشتند و با شکسته شدن بتها مواجه شدند با خود گفتند: این کار همان جوان ـ ابراهیم ـ است که به بتها عیب می‌گرفت. سپس قضیه را به نمرود اطّلاع داده و او را احضار کردند، گفتند: ابراهیم تو با خدایان ما چنین ‌کرده‌ای؟ ابراهیم گفت: نه، بت بزرگ چنین کرده است، در جواب گفتند: تو می‌دانی که بت‌ها سخن نمی‌توانند بگویند، و قادر به چنین کاری هم نیستند.(8) منطق ابراهیم آنها را به عجز و سکوت واداشت، تا اینکه ابراهیم را به مرگ با آتش محکوم نمودند، بر طبق بعضی از روایات شیطان به صورت انسانی به نزد آن مردم آمد و ترتیب ساختن منجنیق را به آنها تعلیم داد و آنها ابراهیم را در «کوثی ربی» که در سرزمین بابل است به آتش انداختند.(9) و آتش بر ابراهیم سرد شد، بعد از آن ابراهیم ـ علیه السّلام ـ با ساره ازدواج کرد و رهسپار شام گردیدند، سپس از آنجا نیز به مصر مهاجرت نمودند، در آن سرزمین که یکی از فرعونیان قدیم حکومت می‌کرد، هاجر را به همسر ابراهیم ـ ساره ـ بخشید، ساره نیز هاجر را به ابراهیم بخشید و از او اسماعیل متولد شد.(10)

ابراهیم دوباره از مصر به شام رفت و در سبع از سرزمین فلسطین که صحرای شام است سکونت گرفت، و در پی آن ابراهیم ـ علیه السّلام ـ از ترس اختلاف بین ساره و هاجر، فرزندش اسماعیل و هاجر را به مکه برد،(11) در هنگام پیری ساره و ابراهیم ـ علیه السّلام ـ خداوند فرزندی به نام اسحاق به آنها عطا نمود، ابراهیم بعد از تولد اسماعیل و اسحاق، به امر خداوند متعال خانة کعبه را بنا نمود،(12) و در سنّ 175 سالگی از دنیا رفت و مدفن او در حبرون در سرزمین فلسطین جایی که اکنون به شهر ابراهیم خلیل معروف است می‌باشد.(13)

پاورقی:

1. طبری، محمّد بن جریر، تاریخ طبری، مطبعة الاستقامة بالقاهره، 1357 ق، ج1، ص 162. و ابن اثیر، الکامل، چاپ اول، ادارة الطباعة المنیریه، مصر، 1348 ق، ج1، ص 53. و علامه مجلسی، بحارالانوار، طبعة الثانیه، بیروت لبنان، مؤسسة الوفاء، 1403 ق، ج12، ص 48.

2. علامه مجلسی، پیشین، ج 12، ص 45 و ابن واضح یعقوبی، تاریخ یعقوبی،ؤ ترجمة آیتی، ابراهیم، چاپ نهم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1382ش، ص 22.

3. علامه مجلسی، حیوة القلوب، شرکت معارف اسلامیه، قم، ج1، ص 192.

4. عماد زاده، حسین، قصص انبیاء، چاپ بیست و ششم، کتاب‌خانة اسلام، 1363 ش، ص 283.

5. طبری، محمّد بن جریر، پیشین، ج1، ص 163.

6. سورة انعام، 75 ـ 79.

7. رسولی محلاتی، سید هاشم، تاریخ انبیاء، چاپ سوم، انتشارات علمیه اسلامیه، 1361 ش، ص 116 ـ 118.

8. طبری، محمّد بن جریر، پیشین، ج1، ص 167 ـ 168، و رسولی محلاتی، سید هاشم، پیشین، ص 124 ـ 126.

9. علامه مجلسی، پیشین، ج 12، ص 45، و رسولی محلاتی، سید هاشم، پیشین، ص 116 و 128.

10. طبری، محمّد بن جریر، پیشین، ص 183 ـ 185.

11. طبری، محمّد بن جریر، پیشین، ج1، ص 186 ـ 192.

12. همان، ج1، ص 187 ـ 188.

13. رسولی محلاتی، سید هاشم، پیشین، ص 188.

منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

به نقل از : اندیشه برتر 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی