سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

آیت الله بروجردی

افسوس آیت‌الله العظمی بروجردی برای نرسیدن به فیض شهادت

بدون تردید جان آدمی ارزشمندترین دارایی در این دنیا می‌باشد و اگر کسی آن را در راه خداوند متعال فدا کند، مستحق پاداش وافری است، اما گاهی می‌توان با ‌قلم و تالیف یک اثر صدها مؤمن مخلص و فدایی برای اسلام ساخت.

 خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

یَرْفَعِ اللهُ الَّذینَ امَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ اُوتُوا العِلْمَ دَرَجاتٍ  (مجادله/11)

خداوند، مؤمنان و عالمان را بر دیگران به درجاتی برتری داده است

نقل است جمعی از فضلا خدمت آیت‌الله بروجردى رسیدند.  اتاق پر بود از علما و فضلای حوزه از جمله بزرگانی چون مرحوم آیت الله گلپایگانی، حاج‌آقا على صافى و دیگر بزرگان، سکوت مجلس را فراگرفته بود سئوال شد، این سکوت به چه معناست فرمودند:

آقا حدیث نفس می‌کنند و می فرمایند: آن زمان که کشف حجاب می‌کردند من تصمیم گرفتم قیام کنم و کشته شوم، ولى اصحاب مانع شدند و گفتند: وجود شما براى اسلام مهم است و با این حرف‌ها، نگذاشتند اکنون متأسفم چرا این کار را نکرده‌ام، سپس یکی از علما سکوت مجلس را شکستند و گفتند: ولى من اگر بجاى شما بودم ناراحت نمی‌شدم، شما فلان خدمات را کرده‌اید و حدود ده دقیقه از خدمات آیت الله بروجردی را شمرد، آقاى بروجردى فرمودند: اگر شما محاسب باشید: بله، اما نقاد و حسابگر کس دیگرى است، اشک در چشمانشان جمع شد و جلسه را منقلب کرد، بعد از مدتى آیت الله گلپایگانى فرمودند: آقا! حدیث «مِدادُ العُلَماءِ اَفضَلُ مِن دِماءِ الشُهداء» صحیح است؟!

آیت الله بروجردى فرمودند: بله،

آقاى گلپایگانى(ره) فرمودند: این جامع الاحادیث شما مصداق همین روایت است، در این حال آیت الله بروجردى کمى حالشان بهتر شد و فرمودند: امید من هم به همین است.

روزهای آخر عمر آیت‌الله العظمی بروجردی به روایت شاگرد

حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در شبستان سوم مسجد اعظم، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله العظمی بروجردی استاد خویش، اظهار داشتند: ایشان در فروردین سال 1340 شمسی سکته قلبی کردند و حدود 20 روز بیشتر در بستر بیماری نبودند؛ ایشان هنگامی که در بستر بیماری بودند، شکسته نفسی می کردند و می گفتند من عمری کردم و خدمت خدا می روم، اما دستم خالی است.

کسانی که در محضر آیت الله العظمی بروجردی بودند، گفتند آقا چرا می فرمایید دست خالی هستید، شما خیلی به اسلام خدمت کردید و فقط یکی از خدمات شما کتاب جامع الاحادیث شیعه است و تمام احادیث فقهی شیعه را در یک کتاب گردآوری کرده اید؛ ایشان در ادامه گفتند مگر اینکه همین موجب روسفیدی من در پیشگاه خدا باشد.

مرحوم آیت الله العظمی بروجردی سپس حدیث «خَلِّصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ» از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) را خواندند و گفتند باید عمل را خالص گرداند که آن کسی که نقد مى‌ کند و عمل را در محک مى‌گذارد، خیلى آگاه و بیناست و از زیر نظر او کوچکترین عمل مغشوشى بیرون نمى‌رود.

با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل

منبع: مدرسه علمیه محدثه بروجرد

نظرات  (۱)

آنها کجا و ما کجا ‌..

عاقبتتان ختم به شهادت..

پاسخ:
من مداد العلماء را دوست دارم !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی