سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1398/01/26/1398012610214442317184354.jpg

شفقنا- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ضمن بیان این مطلب که رضایت پدر و مادر تاثیر فراوانی در سعادت یا شقاوت فرزندان دارد، گفت: یک دعای پدر و مادر در حق فرزندان می تواند گره های زیادی را گشوده و درهای بسته را به روی شما باز کند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، این مرجع تقلید در برنامه چشمه معرفت که در شبهای ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود، به مساله حقوق متقابل والدین و فرزندان اشاره و خطاب به جوانان اظهار داشت: اگر می خواهید در زندگی خوشبخت باشید و درهای سعادت به روی شما باز شود و دارای طول عمر باشید سعی کنید پدر و مادر را از خود راضی کنید.

او با بیان اینکه رضایت پدر و مادر تاثیر فراوانی در موفقیت و سعادت فرزندان دارد، گفت: برخی از هر طرف ضربه می خورند و هرکجا می روند با درهای بسته مواجه می شوند، اینها خبر ندارند که پدر و مادر از آنان ناراضی است. یک دعای پدر و مادر در حق فرزندان می تواند گره های زیادی را گشوده و درهای بسته را به روی شما باز کند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: برخی تصور می کنند اذیت و آزار پدر و مادر درست نیست ولی وقتی به روایات اسلامی بر می گردیم می بینیم یک ریزه کاری های عجیبی اینجاست؛ در روایات داریم شخصی خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید و عرض کرد: یا رسول الله پدرم خانه ای را به من بخشیده، حالا آمده بازپس بگیرد. پیامبر فرمود: کار بسیار بدی کرده است و بعد فرمود: او کار بدی کرده اما تو مراقب باش، مبادا سر پدرت داد بزنی، اگر او داد زد، تو آرام صحبت کن، بلکه صدایت بلندتر از او نباشد.

او به حدیث دیگری از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: پیشوای ششم شیعیان می فرماید: نگاه تند به پدر و مادر نکن مگر اینکه آن نگاه، نگاه شوق و محبت و عطوفت و اخلاص باشد، صدای خود را از آنها بلندتر نکن، اگر دست به روی تو بلند کردند، مبادا دست به روی آنها بلند کنی، اگر با پدر و مادر مشغول راه رفتن هستی جلوتر از آنها راه نرو، پشت سر آنها راه برو.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه ۲۳ سوره اسرا ابراز داشت: اسلام اهمیت فراوانی به احترام گذاشتن پدر و مادر داده است به گونه ای که در این آیه بعد از پرستش پروردگار امر به ادای حق پدر و مادر شده است یعنی حق پدر و مادر همسنگ حق خداست.

او خاطرنشان کرد: مادامی که فرزندان توانایی دارند نباید پدر و مادر را از خانه بیرون کرده و به سرای سالمندان ببرند چون قرآن کریم می گوید در زمانی که اینها به سن بزرگسالی رسیدند و مشکل دارند، کمترین اظهار ناراحتی نباید به آنان گفت بلکه با سخن خوب و مملو از محبت با پدر و مادر باید سخن گفت.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: کسانی هستند که در زمان حیات پدر و مادر محبوب آنها اما بعد از وفات پدر و مادر، عاق آنها می شوند و عکس آن هم صادق است یعنی در زمان حیات پدر و مادر، عاق آنها و پس از وفات، محبوب آنها می شوند.

او تصریح کرد: برخی در حیات پدر و مادر عاق بود اما بعد از وفات پدر و مادر، دیون آنها را می پردازد، برای آنها یادبود می گیرد و سر مزار آنها می رود، این فرد که در زمان حیات عاق پدر و مادر بود، بعد از وفات آنها آمرزیده می شود. بنابراین باید محبوب والدین بود و احترام آنها محفوظ باشد تا مایه برکت عمر انسان و نجات دنیا و آخرت باشد.

مطالب مرتبط : احادیث و روایات ، سبک زندگی ، اخلاق اسلامی ، پدر و مادر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی