سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

حکم حجاب در راستای فضیلت های انسانی

دوشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۰ ب.ظ

جهت مراعات فضائل اجتماعی باید بانوان پوششی متناسب و در شان و وقار و حیثیت مقام والای زن را داشته باشند تا آرامش جنسی ، لطافت و میل به آرایش و خود نمایی زن، از طرفی و میل جنسی شدید مرد و تحریک آنی آن از طرف دیگر باعث مخاطرات اجتماعی نشده و صحنه کار و حضور اجتماعی، اقتصادی بانوان را در فضایی امن و راحت ایجاد نماید.

حجاب

مشاهده می شود حجاب اسلامی که بعنوان سمبلی بیانگر فضائل اسلامی در جامعه دینی است مورد آماج حملات معاندین واقع می شود از جمله ایجاد شبهه و سوال در خصوص مبانی حکم به وجوب حجاب. مانند اینکه اصلا حکم به حجاب چه ثمری دارد؟ اگر ثمری دارد چرا مردان حجاب ندارند؟ از کجا معلوم که اجبار زنان به حجاب زایده تعصب و فشار مردان نسبت به زنان نباشد؟
در پاسخ به این شبه پراکنی ها باید گفت علاوه بر اینکه فضیلت حجاب اسلامی در راستای حفظ حرمت های الهی قابل تبیین است،

فضیلت پوشش و حجاب ریشه عمیقی نیز در  فرهنگ و اخلاق اجتماعی جوامع بشری دارد فارغ از اینکه آن جوامع پایبند به آموزه های وحیانی باشند یا نه نباشند، در بحث پوشش و حجاب علاوه بر محافظت در برابر سرما و گرما، فضیلت فطری حفظ حیا نیز رکن مبنایی و نقش ویژه ای دارد چه اینکه اگر محوریت فضیلت حیا در کار نبود می بایست در وقتی که هوا معتدل است در بین بسیاری از اقوام، پوشش یا حذف می شد و یا به حداقل می رسید و دلیل دیگری که می توان برای محوریت فضیلت حیا در بحث حجاب مطرح کرد اینکه به حکم حیا؛ «در اکثر جوامع بشری میزان پوشش و لباس بانوان همیشه بیشتر از مردان بوده است»،[1] این خود دلیلی است بر اینکه پوشش و لباس تنها محافظ شرایط جوی نبوده و محافظت از فضیلت مهمتری به نام حیا را نیز بر عهده داشته است.

همان گونه که جوامع گوناگون بر اساس فضائل اخلاق اجتماعی بر لزوم پوشش و حجاب تاکید دارند آیات متعدد قرآن نیز بر پایه حکمت های والا به حکم وجوب پوشش و حجاب اسلامی پرداخته اند ازجمله، آیه 59 از سوره احزاب که می فرماید: «یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیم [احزاب / 59] ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است، خداوند همواره آمرزنده رحیم است».

همچنین آیه 30 و 31 از سوره نور خطاب به پیامبر(صلی الله علیه وآله) چنین حکم وجوب حجاب را بیان می فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یصْنَعُونَ * وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها ...[نور / 30 و 31] به مؤمنان بگو چشم های خود را فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند. این برای آنان پاکیزه تر است، خداوند از آنچه انجام می دهند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند، و روسری های خود را بر سینه خود افکنند و زینت خود را آشکار نسازند».

این نوع آیات الهی به روشنی حکم حجاب را با پوشاندن موی سر و گردن تا بالای سینه معین و علاوه بر آیات قرآن در روایات اسلامی نیز بر حکم حجاب تاکید شده است و بر اساس همین مستندات آیات و روایات مردان و زنان مسلمانان از زمان حضور امامان معصوم (علیهم السلام) تاکنون، نسل به نسل معتقد و ملتزم به مراعات حکم حجاب اسلامی با کیفیت مشخص بوده اند و نه تنها در هیچ برهه ای از تاریخ اسلام پایبندی آنان به حجاب منقطع نشده، بلکه در زمان ائمه (علیهم السلام) نیز بحث حجاب اسلامی مورد تأیید و تأکید بوده است».[2]
همچنانکه بیان شد عرف جوامع بشری از دوره باستان تاکنون بر لزوم پوشش تاکید داشته اند. هرچند عقل و عرف جوامع حد معین و مشخصی را برای پوشش و حجاب را در نظر نمی گیرند اما اصل پوشش را بعنوان فضیلتی اجتماعی و مورد تأیید قرار می دهند ولی با این حال خردمندان بی غرض میزانی از پوشش که موجب تحریک شهوت جنس مخالف نباشد، مانع فعالیت های روزمره نبوده، امنیت افراد و فضایل اجتماعی را تامین کند لازم می شمارند.

با این بیان میزان پوشش بیشتر بانوان نیز شائبه ای در وجوب حکم حجاب را ایجاد نمی کند، زیرا اصل پوشش، علاوه بر محافظت در برابر سرما و گرما، حفظ حیا از برهنگی که یک فضیلت انسانی و فطری است را بعنوان عامل محوری پشتیبانی می کند، بنا بر محوریت فضیلت حیا، آموزه های وحیانی به جهت نوع حیا در بانوان پوشش متناسبی را نیز الزام می کنند، که حکمت های متعددی از جمله تفاوت های جسمی و روحی بانوان که در علوم فیزیولوژی، تشریح و روان شناسی بخشی از آن ها به اثبات رسیده را نیز در بر دارد، که متناسب با عدالت و حکمت است و اگر پوشش بانوان با مردان یکسان بود عین بی حکمتی و ظلم می شد، چه اینکه مکاتب الحادی و فمینیستی در عمل با کم کردن پوشش بانوان آنان را در معرض لذت گرای های شوم قرار داده، با انواع و اقسام تعرض های جنسی امنیت بانوان را در مخاطره اندخته و در حق حیثیت بانوان ظلم های جبران ناپذیری را مرتکب می شوند.

شریعت اسلامی، احکام ازجمله حکم حجاب را، برمبنای مصالح و مفاسد آحاد بشریت تدوین کرده است که علاوه بر تعالی معنوی مباحث زندگی دنیوی جوامع بشری را نیز سامان می بخشد.

بنابر این جهت مراعات فضائل اجتماعی باید بانوان پوششی متناسب و در شان وقهار و حیثیت مقام والای زن را داشته باشند تا میل جنسی شدیدتر مرد و تحریک آنی حتی با نگاه مردان از یک سو و آرامش جنسی زن، لطافت، زیبایی و میل به آرایش و خود نمایی، از طرف دیگر باعث مخاطرات اجتماعی نشده و صحنه کار و حضور اجتماعی، اقتصادی بانوان را در فضایی امن ایجاد نماید درباره میزان پوشش باید طبق آموزه های وحیانی نه سلایق مختلف اشخاص عمل کرد و ملتزم به حکمت و مصالح واقعی مد نظر دین بود، چه اینکه پذیرش چنین محدودیتی برای رسیدن به تعالی و ارزش های بالاتر، کاملا پسندیده است و شائبه ای از اینکه اجبار زنان به حجاب زایده تعصب و فشار مردان نسبت به زنان باشد را دربر ندارد.

--------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:

[1]. کاکس روت تریزویل، تاریخ لباس، ص 11.
[2]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشیعة، ج 14، ص 146، موسسه آل البیت، قم، 1409 قمری.

منبع: رهروان ولایت

همه مطالب مرتبط با حجاب و بدحجابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی