سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

۲۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

اعمال مشترک دهه اوّل ماه ذی الحجه

دعای دهه اول ذیحجه

سوم: از روز اول تا عصر روز عرفه به دنبال نماز صبح و پیش از مغرب این دعا را که شیخ مفید(ره) و سیّد بن طاووس(ره) از امام صادق (علیه السّلام) روایت کرده اند بخواند:

اللَّهُمَّ هَذِهِ الْأَیَّامُ الَّتِی فَضَّلْتَهَا عَلَى الْأَیَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا قَدْ بَلَّغْتَنِیهَا بِمَنِّکَ وَ رَحْمَتِکَ فَأَنْزِلْ عَلَیْنَا مِنْ بَرَکَاتِکَ وَ أَوْسِعْ عَلَیْنَا فِیهَا مِنْ نَعْمَائِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهْدِیَنَا فِیهَا لِسَبِیلِ الْهُدَى وَ الْعَفَافِ وَ الْغِنَى وَ الْعَمَلِ فِیهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوَى وَ یَا سَامِعَ کُلِّ نَجْوَى وَ یَا شَاهِدَ کُلِّ مَلَإٍ وَ یَا عَالِمَ کُلِّ خَفِیَّةٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَکْشِفَ عَنَّا فِیهَا الْبَلاءَ وَ تَسْتَجِیبَ لَنَا فِیهَا الدُّعَاءَ وَ تُقَوِّیَنَا فِیهَا وَ تُعِینَنَا وَ تُوَفِّقَنَا فِیهَا لِمَا تُحِبُّ رَبَّنَا وَ تَرْضَى وَ عَلَى مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنْ طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِکَ وَ أَهْلِ وِلایَتِکَ

خدایا این روزها روزهایى است، که بر سایر روزها برترى و شرافت دادى و به لطف و رحمتت مرا به آنها رساندى، برکاتت را بر ما فرو فرست، و از نعمت هایت در این روزها بر ما وسعت ده. خدایا از تو میخواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و ما را در این روزها به راه هدایت و پاکدامنى و بی نیازى و عمل در آنها به آنچه مى پسندى و خشنود مى شود هدایت فرمایى،

خدایا از تو درخواست می کنم، اى جایگاه هر شکوایه، و اى شنواى هر رازو نیاز، و اى حاضر در هر جمع، و اى داناى هر نهان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و در این روزها بلا را از ما برگردانى، و دعایمان را مستجاب گردانى، و نیرویمان دهى و یاریمان نمایى، و به آنچه اى پروردگار ما دوست دارى و خشنود میشود موّفقمان بدارى، و بر امورى که از طاعتت و طاعت رسولت و اهل ولایتت بر ما واجب نمودى توفیقمان دهى.

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تَهَبَ لَنَا فِیهَا الرِّضَا إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ وَ لا تَحْرِمْنَا خَیْرَ مَا تُنْزِلُ فِیهَا مِنَ السَّمَاءِ وَ طَهِّرْنَا مِنَ الذُّنُوبِ یَا عَلامَ الْغُیُوبِ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِیهَا دَارَ الْخُلُودِ ،

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لا تَتْرُکْ لَنَا فِیهَا ذَنْبا إِلّا غَفَرْتَهُ وَ لا هَمّا إِلّا فَرَّجْتَهُ وَ لا دَیْناً إِلّا قَضَیْتَهُ وَ لا غَائِباً إِلّا أَدَّیْتَهُ وَ لا حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِلا سَهَّلْتَهَا وَ یَسَّرْتَهَا إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ ،

اللَّهُمَّ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ یَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ یَا رَبَّ الْأَرَضِینَ وَ السَّمَاوَاتِ یَا مَنْ لا تَتَشَابَهُ عَلَیْهِ الْأَصْوَاتُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنَا فِیهَا مِنْ عُتَقَائِکَ وَ طُلَقَائِکَ مِنَ النَّارِ وَ الْفَائِزِینَ بِجَنَّتِکَ وَ النَّاجِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ.

خدایا از تو درخواست میکنم اى مهربان ترین مهربانان، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و خشنودى خود را در این روزها به ما ارزانى کنى، که به یقین تو شنواى دعایى، و از خیرى که در این ایام از عالم بالا نازل میکنى، ما را محروم مساز و از گناهان ما را پاکیزه کن اى داناى نهان‌ها، و در این روزها بهشت جاودان را بر ما واجب گردان.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و گناهى را براى ما باقى بگذار جز آنکه ببخشى، و نه اندوهى جز آنکه برطرف کنى، و نه بدهى جز انکه بپردازى، و نه غایبى جز انکه به ما برسانى، و نه حاجتى از حاجات دنیا و آخرت جز آنکه هموار و آسان نمایى، به یقین تو بر هرچیز توانایى.

خدایا اى دانای نهان، اى رحم کننده به اشک هاى روان، اى اجابت کننده دعاها، اى پروردگار زمین ها و آسمان ها، ای آن که صداها بر او اشتباه نشود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و ما را در این روزها از آزادشدگان و رهاگشتگان از آتش، و رسیدگان به بهشت، و از نجات یافتگان قرار ده به مهربانیت اى مهربان ترین مهربانان، و درود خدا بر آقایمان محمّد (ص) و همه اهل بیتش (ع).

مفاتیح الجنان – اعمال دهه اول ذیحجه

   دریافت صوتدریافت

مطالب مرتبط : فضیلت و اعمال ماه ذیحجه و دهه اول آن ،

دعاهای رفع گرفتاری در این وبلاگ

دعاها و ذکرها در این وبلاگ

۰ نظر موافقین ۱ ۳۰ خرداد ۰۲ ، ۰۲:۰۸
ع . شکیبا---۱۰۷۷

نماز ذیحجه- آیه واعدنا

نماز بسیار پرفضیلت لبخند

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: پدرم حضرت امام باقر (علیه السلام) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذى الحجّه، هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن:

در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را مى خوانى، پس از آن این آیه (آیه 142 سوره اعراف) را مى خوانى:

وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْر، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً، وَ قالَ مُوسى لاَِخیهِ هارُونَ اخْلُفْنى فى قَوْمى، وَ أَصْلِـحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیـلَ الْمُفْسِـدینَ.

و ما با موسى سى شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش با او چهل شب تمام شد و موسى به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش و آنها را اصلاح کن و از روش مفسدان پیروى منما.

اگر چنین کنى، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک مى شوى.( اقبال، صفحه 317)

 

دریافت فایل pdf فایل چاپی دعا برای تکثیر در مساجد و ... هر برگ A4 : ده تا برگه دعا

مطالب مرتبط : فضیلت و اعمال ماه ذیحجه و دهه اول آن

۶ نظر موافقین ۲ ۳۰ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۱۶
ع . شکیبا---۱۲۰۰
https://img.tebyan.net/big/1396/06/1658611017105301471179723074158123632191.jpg

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اعمال ماه ذى الحجه

*اعمال مشترک دهه اول:

۱- خواندن دو رکعت نماز در ۱۰ شب اول ماه، بدین صورت که بعد از حمد و قل هوالله این دعا خوانده شود:

وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَهً، وَ أَتْمَمْناها بَعَشْر، فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً،وَ قالَ مُوسى لاَِخیهِ هارُونَ اخْلُفْنى فى قَوْمى، وَ أَصْلِـحْ وَلا تَتَّبِعْ سَبیـلَ الْمُفْسِـدینَ.

و ما با موسى سى شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش(با او) چهل شب تمام شد و موسى به برادرش هارون گفت: جانشین من در میان قومم باش و (آنها را) اصلاح کن و از روش مفسدان پیروى منما.

انجام این عمل باعث خواهد شد انشاءالله در ثواب حاجیان و اعمال حجّ آن‌ها شریک شویم. (اقبال، صفحه ۳۱۷)

***

۲- روزه گرفتن در نُه روز اوّل. در روایتى از امام موسى کاظم علیه السلام نقل شده است که هر کس نُه روز اوّل ذى‌الحجّه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را براى او مى‌نویسد.(زاد المعاد، صفحه ۲۴۰)

***

۳ـ ابوحمزه ثمالى از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که آن حضرت، از روز اوّل تا عصر روز عرفه، پس از نماز صبح و قبل از نماز مغرب این دعا را مى‌خواندند:

۰ نظر موافقین ۰ ۳۰ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۱۱
ع . شکیبا---۶۷۸

http://s4.picofile.com/file/7987536662/L_c0ebb49c_fd51_4e71_acc3_effa607e41e1.jpg

با آرزوی خوشبختی و خوش سعادتی برای همه جوانان عزیز

همه آنچه درباره ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا(س) می خواهید بدانید

نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد. علی علیه السلام، با فاطمه سلام الله علیها، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، آخرین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت.اول ذیحجه، روزی مبارک برای همه ما شعیان است.

 بهترین بانو

 به نه سالگی رسیده بود. رشد جسمانی مناسب آن حضرت و رشد و کمال عقلی بانوی فضیلت ها، سبب شده بود که با وجود کمی سن، گوی سبقت را  از همه برباید و یکه تاز میدان فضیلت ها گردد و میان همه دختران ممتاز شود. توجه و مهرورزی بی پایان رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز بر امتیازات او افزوده بود. کمالات بی شمار فاطمه، باعث شد تا سرشناسان شهر، به رسم دیرین عرب او را از پیامبر خواستگاری کنند.

مطالب مرتبط: ذیحجه ، حضرت فاطمه زهرا (س)، امیرالمؤمنین (ع)

خواستگاران حضرت زهرا (س) که بودند؟

۱ نظر موافقین ۳ ۳۰ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۱
ع . شکیبا---۱۰۲۱
زیارت عاشورا برای پرورش روحیه ظلم‌ستیزی است، نه وسیله‌ای برای ثواب
پای درس اخلاق آیت‌الله ضیاءآبادی

زیارت عاشورا برای پرورش روحیه ظلم‌ستیزی است، نه وسیله‌ای برای ثواب

آیت‌الله ضیاءآبادی می‌گوید: سال‌ها در مساجد و منازل، زیارت عاشورا می‌خواندیم و جباران نیز با آسودگی خاطر بر ما حکومت می‌کردند، در حالی که زیارت عاشورا برای پرورش روح منتقد است، نه وسیله‌ای برای ثواب‌بردن و با بی‌تفاوتی از کنار حکومت‌های طاغوتی گذشتن!

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی از اساتید برجسته اخلاق در شهر تهران است. در ادامه پای سخنان این مفسر قرآن کریم می‌نشینیم:

ما خواندن زیارت عاشورا را هدف می‌دانیم و با خواندن آن مخصوصاً اگر با صد لعن و صد سلام و در یک اربعین باشد، خود را عامل به وظیفه مطلوب از آن زیارت به حساب می‌آوریم در صورتی که زیارت عاشورا وسیله است و می‌خواهد در مقابل ظالمان و جباران انسان‌هایی مبارز و مقاوم بسازد و نه صرفاً افرادی نوحه‌سرا و تسلیم در برابر ستمگران! مگر در آن زیارت نمی‌خوانیم: «فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیَائِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِکُمْ؛ از خدا می‌خواهم که مرا به سبب معرفت شما و معرفت دوستان شما، گرامی داشته و به من برائت و بیزاری جستن از دشمنان شما را روزی فرماید».

۰ نظر موافقین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۱۱:۰۰
ع . شکیبا---۵۸
یا جواد الائمه (ع)
به مناسبت ۳۰ ذی‌القعده بخوانید؛

چگونگی شهادت امام جواد (ع) به زبان استاد شهید مطهری

خلفای عباسی برای این که ائمه (ع) را زیر نظر داشته باشند دخترانشان را به اجبار به عقد آنان در می‌آوردند بعد هم آن‌ها را نزدیک خود و تحت فشار و اذیت زیاد قرار می‌دادند امام جواد (ع) نیز همین شرایط را داشت.
استاد شهید مرتضی مطهری درباره امام جواد (ع) در کتاب «آشنایی با قرآن کریم» مباحثی را مطرح کرده‌اند از جمله اینکه؛ سیاست خلفای عباسی با سیاست اموی‌ها فرق داشت. اموی‌ها خشن‌تر بودند، ولی این‌ها موذی‌تر بودند یعنی سیاستمدارانه‌تر عمل می‌کردند که فقط عده قلیلی می‌توانستند دست سیاست این‌ها را بخوانند.

یکی از کار‌هایی که این‌ها می‌کردند این بود که، چون می‌خواستند ائمه را تحت نظر داشته باشند، به زور و اجبار، یکی از دخترهایشان را به آن‌ها می‌چسباندند که باید با این دختر ازدواج کنی! بعد که ازدواج می‌کردند، می‌گفتند: دختر ما و داماد ما باید همین جا کنار خودمان باشند! برای این که به یک شکلی که مردم نفهمند این‌ها را تحت نظر و تحت مراقبت شدید و اذیت شدید داشته باشند.

معتصم بالاخره سبب شد که همسر امام یعنی امّ الفضل امام را مسموم کرد، آن هم با یک وضع خیلی ناراحت‌کننده‌ای. و، چون برای همه مسموم‌کننده‌ها معلوم و محرز بود که دستور خلیفه بوده، جرأت این که بدن امام را دفن کنند، نداشتند.

حتی معتصم دستور داد: بدنش را بیندازید در کوچه. دو سه روز بدن امام در میان کوچه افتاده بود. بعد به معتصم خبر دادند که یک وضع خارق‌العاده‌ای پیش آمده. هر میتی اگر سه چهار روز روی زمین افتاده باشد بدنش عفونت پیدا می‌کند و بدن این مرد روز به روز بر بوی خوشش افزوده می‌شود، و اگر مردم این موضوع را بفهمند اوضاع خیلی بد می‌شود.

این بود که خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن کنند. وجود مقدسش را در کنار جدش موسی بن جعفر (ع) در همین محل معروف یعنی کاظمین (علیهما السلام) دفن کردند؛ و حالت ایشان از این جهت، تأسّی داشت به جدّ بزرگوارشان حسین بن علی (ع) که فرمود: مُلْقاً ثَلاثاً بِلا غُسْلٍ وَ لا کفَنٍ؛ و لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم.


منبع: آشنایی با قرآن، ج ۱۲، ص ۳۲-۲۹

۰ نظر موافقین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۰۹:۵۲
ع . شکیبا---۱۵۸

http://s7.picofile.com/file/8265723042/sms_shahadata_www_lorpatough_rozblog_com_emam_javad.jpg

http://iawf.ir/images/Content/contents/fa/Khabar/shahadat%20emam%20javad.jpg

متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد.
توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد
با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.

دانلود-سبزدانلود نوحه شهادت امام جواد (ع) - مداح اهل بیت

مطالب مرتبط : امام جواد (ع) ، امام رضا (ع) ، اهل بیت (ع)

۵ نظر موافقین ۲ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۰۵:۴۱
ع . شکیبا---۷۶۷

دعای روز اول ذیحجه

متن دعا: حسبی حسبی حسبی من سؤالی علمک بحالی

معنی: همین که تو از حال من آگاهی مرا بس است و نیازی به درخواست کردن من نیست.

مطالب مرتبط : فضیلت و اعمال ماه ذیحجه و دهه اول آن ،

دعاهای رفع گرفتاری در این وبلاگ

دعاها و ذکرها در این وبلاگ

۰ نظر موافقین ۰ ۲۸ خرداد ۰۲ ، ۰۱:۱۰
ع . شکیبا---۷۷۳

گروه استان‌ها- بر اثر انفجار در یکی از دبیرستان‌های کوهدشت آسیب دیده‌ است. ۱۵ سال دارد و حالا با یک‌دست، یک‌چشم و یک‌پا زندگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، دست‌ راست را زیر پتو پنهان کرده‌است. جای خالی دستش که 117 روز پیش قطع‌شده، باندپیچی شده‌ است. اثر ترکش و سوختگی حادثه روی بدنش است، همان حادثه‌ای که اسفند سال گذشته او را خانه‌‌نشین زخم ‌و سوختگی کرده‌است. سه‌شنبه 8 اسفند96 بود که انفجاری در دبیرستان حجاب کوهدشت رخ داد.

دود و آتش راهروی دبیرستان را گرفته‌بود. صدای مهیب انفجار دانش‌آموزان را سرجایشان میخکوب کرد. فاطمه رضایی همراه با 2 نفر از همکلاسی‌هایش به‌درخواست معلم پرورشی می‌خواستند برگه‌هایی را به تابلوی دبیرستان نصب کنند که شی‌ای فلزی او را زخمی می‌کند.

فاطمه شی را از روی زمین دبیرستان برداشته‌بود تا با آن میخی را به تابلو بکوبد. شی در ضربه چهارم که با میخ اصابت می‌کند، در آغوشش منفجر می‌شود. شدت انفجار او را به سقف کلاس پرورشی پرتاب می‌کند. مثل پرنده‌‌ای از زمین بال می‌گیرد و غرق در خون بر زمین فرود می‌آید.

متلاشی از زخم‌ و خون

۰ نظر موافقین ۱ ۲۷ خرداد ۰۲ ، ۱۲:۰۱
ع . شکیبا---۱۶۱

https://hawzah.net/Images/Occations2/1391/dahvolarz/dahvolarz1.jpg

دحوالارض، مطابق با بیست و پنجم ماه ذوالقعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید. از این روز، بخشهایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن نمود تا ...


۲۵ ذیقعده، روز «دحوالارض» است. در متون و روایات دینی، ‌برای این روز و شب پیش از آن آثار و برکاتی ذکر شده است.

دحو الارض، مطابق با بیست و پنجم ماه ذوالقعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید.

از این روز، بخش هایی از کره زمین ـ که سراسر از آب بود ـ شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل ربع مسکون امروزین درآید. مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود.

به نظر برخی از مفسران، آیه 30 سوره نازعات (والارض بعد ذلک دحاها) به همین واقعه اشاره دارد.

امسال می شود: شنبه چهارم تیرماه ۱۴۰۱

 متن دعا و  اعمال روز دحوالارض در ادامه مطلب

۴ نظر موافقین ۲ ۲۳ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۳۰
ع . شکیبا---۱۸۱۰

درجات بهشت-

در صورت امکان بهشت‌های هفت‌گانه را شرح دهید.

پاسخ در ادامه مطلب:

۰ نظر موافقین ۰ ۲۲ خرداد ۰۲ ، ۱۰:۴۵
ع . شکیبا---۱۲۴۶

آتش جهنم

چه کسانی اهل آتش جهنم هستند؟

نتیجهٔ جستجو برای «نار جهنم»: 10 آیه

(۱) یَوْمَ یُدَعُّونَ إِلَىٰ نَارِ جَهَنَّمَ دَعًّا ﴿الطور: ١٣﴾
در آن روز که آنها را بزور به سوی آتش دوزخ می‌رانند! (۵۲: ۱۳)
(۲) وَقَالَ الَّذِینَ فِی النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّکُمْ یُخَفِّفْ عَنَّا یَوْمًا مِّنَ الْعَذَابِ ﴿غافر: ٤٩﴾
و آنها که در آتشند به مأموران دوزخ می‌گویند: «از پروردگارتان بخواهید یک روز عذاب را از ما بردارد!» (۴۰: ۴۹)
(۳) إِلَّا بَلَاغًا مِّنَ اللَّهِ وَ رِسَالَاتِهِ وَمَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ﴿الجن: ٢٣﴾
تنها وظیفه من ابلاغ از سوی خدا و رساندن رسالات اوست؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش کند، آتش دوزخ از آن اوست و جاودانه در آن می‌مانند! (۷۲: ۲۳)
(۴) أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّهُ مَن یُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِیهَا ذَٰلِکَ الْخِزْیُ الْعَظِیمُ ﴿التوبة: ٦٣﴾
آیا نمی‌دانند هر کس با خدا و رسولش دشمنی کند، برای او آتش دوزخ است؛ جاودانه در آن می‌ماند؟! این، همان رسوایی بزرگ است! (۹: ۶۳)
(۵) إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فِی نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا أُولَٰئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ ﴿البینة: ٦﴾
کافران از اهل کتاب و مشرکان در آتش دوزخند، جاودانه در آن می‌مانند؛ آنها بدترین مخلوقاتند! (۹۸: ۶)
(۶) وَالَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا یُقْضَىٰ عَلَیْهِمْ فَیَمُوتُوا وَلَا یُخَفَّفُ عَنْهُم مِّنْ عَذَابِهَا کَذَٰلِکَ نَجْزِی کُلَّ کَفُورٍ ﴿فاطر: ٣٦﴾
و کسانی که کافر شدند، آتش دوزخ برای آنهاست؛ هرگز فرمان مرگشان صادر نمی‌شود تا بمیرند، و نه چیزی از عذابش از آنان تخفیف داده می‌شود؛ این گونه هر کفران‌کننده‌ای را کیفر می‌دهیم! (۳۵: ۳۶)
(۷) وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِینَ وَ الْمُنَافِقَاتِ وَ الْکُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا هِیَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّقِیمٌ ﴿التوبة: ٦٨﴾
خداوند به مردان و زنان منافق و کفّار، وعده آتش دوزخ داده؛ جاودانه در آن خواهند ماند -همان برای آنها کافی است!- و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته؛ و عذاب همیشگی برای آنهاست! (۹: ۶۸)
(۸) یَوْمَ یُحْمَىٰ عَلَیْهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَٰذَا مَا کَنَزْتُمْ لِأَنفُسِکُمْ فَذُوقُوا مَا کُنتُمْ تَکْنِزُونَ ﴿التوبة: ٣٥﴾
در آن روز که آن را در آتش جهنم، گرم و سوزان کرده، و با آن صورتها و پهلوها و پشتهایشان را داغ می‌کنند؛ (و به آنها می‌گویند): این همان چیزی است که برای خود اندوختید (و گنجینه ساختید)! پس بچشید چیزی را که برای خود می‌اندوختید! (۹: ۳۵)
(۹) أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىٰ تَقْوَىٰ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىٰ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿التوبة: ١٠٩﴾
آیا کسی که شالوده آن را بر تقوای الهی و خشنودی او بنا کرده بهتر است، یا کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاه سستی بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرو می‌ریزد؟ و خداوند گروه ستمگران را هدایت نمی‌کند! (۹: ۱۰۹)
(۱۰) فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ کَرِهُوا أَن یُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَقَالُوا لَا تَنفِرُوا فِی الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَّوْ کَانُوا یَفْقَهُونَ ﴿التوبة: ٨١﴾
تخلّف‌جویان (از جنگ تبوک،) از مخالفت با رسول خدا خوشحال شدند؛ و کراهت داشتند که با اموال و جانهای خود، در راه خدا جهاد کنند؛ و (به یکدیگر و به مؤمنان) گفتند: «در این گرما، (بسوی میدان) حرکت نکنید!» (به آنان) بگو: «آتش دوزخ از این هم گرمتر است!» اگر می‌دانستند! (۹: ۸۱)
 

البته به صورت جداگانه ، کلمه نار 146 مورد و کلمه جهنم 77 مورد در قرآن کریم آمده است.

۰ نظر موافقین ۰ ۲۰ خرداد ۰۲ ، ۱۲:۰۹
ع . شکیبا---۲۶۵

مصاحبه سایت همایش با دکتر شیرین رشیدی(عضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی)

02 اردیبهشت 1402

معرفی خانم دکتر شیرین رشیدی

ارشد و دکتری در رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تحصیل کردند.

رساله دکتری در مورد بنیان های معرفت شناسی آیات قرانی و اسنخراج الگو تربیت عقلانی

پایان نامه ارشد اصول و روش های تربیت عقلانی بر اساس روایات امام رضا (ع)

از سال 92 حق التدریس دانشگاه علامه طباطبائی بوده اند و از سال 1397 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی شده‌اند.

 

*تعریف شما از سلامت معنوی چیست؟

معنویت هم دارای سلامت و بیماری است و هم به طور کلی، بعد معنوی وجود انسان را در بر می­گیرد. در تعلیم و تربیت اسلامی بر  اساس مبانی ، انسان دارای 2 بعد جسم و روح است. وقتی جسم دچار بیماری می­شود، روح انسان هم دچار بیماری می‌شود. طب اخلاق به عنوان طب روحانی شناخته شده و کتاب های معراج و سعادت نراقی هم تمام فضیلت ها و رذیلت های را نام می­برد و راه رهایی از آن را توضیح می­دهد. سلامت روحی و معنوی مهم است. اگر من اختلالی داشته باشم، روی دیگران و کیفیت زندگی خودم و زندگی دیگران تاثیر می­گذارم و باید مراقب نفس خودم باشم. راه هایی در قرآن آمده که با آنها میتوانیم روح خود را پاک نگه داریم. انسان ها ذاتا و فطرتا پاک هستند و وقتی در محیطی قرار می‌گیرند، در برخورد با انسان های مختلف، ممکن است خوبی ذاتی آنها کمرنگ شود.

۰ نظر موافقین ۱ ۱۸ خرداد ۰۲ ، ۱۲:۱۱
ع . شکیبا---۱۳۱

رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) تبیین کردند:

«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در اجتماع پرشکوه، عظیم و پرشور مردم قدرشناس و وفادار در سی‌و‌چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، امام راحل را از سرآمدان تاریخ ایران خواندند و با تبیین ۳ تحول بزرگی که امام در سطح کشور، امت اسلامی و سطح جهان بوجود آورد، گفتند: «ایمان» و «امید» امام، عامل نرم‌افزاری و بوجودآورنده‌ی این تحولات عظیم تاریخی بود و هرکسی و هر مجموعه و جریانی که به «ایران، منافع ملی، بهبود اوضاع اقتصادی، پیشرفت کشور و عزت ملی» علاقه‌مند است، باید همه سعی خود را در تقویت «ایمان» و «امید» مردم و جامعه به کار گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امام بزرگوار را پرچم برافراشته رسالت‌های الهی در عصر جاهلیت‌های مسلح قرن‌های اخیر خواندند و با اشاره به نیاز همه مسئولان و مردم به خصوص جوانان به شناخت ابعاد این شخصیت عظیم، افزودند: امام نه فقط سرآمد روزگار ما بلکه از سرآمدان تاریخ ایران است که هیچکس و هیچ جریانی قادر به حذف او از حافظه تاریخ و یا تحریفِ «موثر، طولانی و ماندگار» او نخواهد بود؛ چرا که خورشید را نمی‌توان پشت ابر پنهان کرد.
ایشان با اشاره به ابعاد شگفت‌انگیز شخصیت امام در «دانش‌های دینی، ایمان و تقوا، استحکام شخصیت و قوت و اراده، قیام لله و سیاست‌ورزی انقلابی، و ایجاد تحول در نظام بشری»، افزودند: جمیع این ابعاد در هیچ‌یک از سرآمدان تاریخ ایران دیده نمی‌شود؛ به همین علت امامِ یگانه ما، همیشه زنده خواهد بود و چهره درخشان خود را با صدای رسا به همه معرفی خواهد کرد.
رهبر انقلاب در تبیین تحولات بی‌سابقه‌ای که امام در ایران، امت اسلامی و جهان ایجاد کرد، گفتند: امام با بوجودآوردن انقلاب اسلامی و پیروزی آن بدست مردم، ساخت سیاسی سلطنتی را به مردم سالاری، حکومتی دست‌نشانده و ذلیل را به نظامی مستقل و متکی بر عزت ملی، رژیمی ضد دین را به نظامی اسلامی، استبداد را به آزادی و بی‌هویتی را به هویت ملی تبدیل کرد و یک ملت چشم‌دوخته به دست اجانب را به نیروی معجزه‌آفرین «ما می‌توانیم» مجهز ساخت که برطرف‌کننده همه مشکلات حال و آینده خواهد بود.

۱ نظر موافقین ۱ ۱۶ خرداد ۰۲ ، ۱۱:۵۹
ع . شکیبا---۱۷۲