سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

دختر سردار شهید محمد بروجردی ملقب به مسیح کردستان متولد 1358 است و هم اکنون در کسوت یک پزشک در جامعه انجام وظیفه می‌کند. گفتگو وی با خبرنگار «نسیم» در خصوص دفاع مقدس و شخصیت والای پدر بزرگوارشان به شرح زیر آمده است:

دختر شهید بروجردی


*** شما فرزند یک شهید معروف و بزرگی مثل شهید بروجردی هستید که نقش موثری در پیروزی‌های جنگ داشتند. فرزند یک چنین شهیدی بودن چه حسی دارد؟

همه شهدا اهداف شان یکی بود. این معروف و غیر معروف را ما به وجود آورده ایم وگرنه هیچ فرقی برای خدا ندارند. برای من هم همین طور است. برای من دختر شهید بودن خیلی با ارزش است و از این جهت، بسیار به خود افتخار می‌کنم و می‌بالم اما معروف بودنشان برای من خیلی ملاک نیست.
خیلی از شهدای ما این طور بودند. این خیلی با ارزش است که استعدادها و خلاقیت‌های نهفته خیلی از جوان های ما در آن موقعیت شکوفا شد و جوان 18 ساله، 20 ساله و 22 ساله توانست فرماندهی یک گروه را بر عهده بگیرد و به قلب دشمن بزند. این شهدا توانستند با خلاقیت هایی که به ذهنشان می زد با وجود کمبود مهمات و تحریم نظامی و اقتصادی، با توکل به خدا به پیروزی برسند و همه اینها به ایمان شهدا برمی‌گردد.

*** وقتی پدرتان شهید شدند چند ساله بودید؟ خاطره ای از پدر به خاطر دارید؟

من موقع شهادت پدرم تقریباً سه ساله بودم خاطره‌ای از ایشان ندارم تنها تصاویری مات و مبهم از او به یاد دارم. علت هم این بود که هم سن من کم بود و هم این که ایشان را به خاطر حضور مستمر در کردستان کم دیدیم.

*** چطور توانستید با نبودن پدر کنار بیایید و زندگی بدون وجود ایشانن را بپذیرید؟

البته همسران شهدا خیلی زحمت کشیدند که جای پدر شهید را پر کنند ولی واقعیت این است که نه کسی جای پدر را می‌تواند پر کند و نه کسی جای مادر را می‌تواند بگیرد. ما هم سعی کردیم در کنار حس کردن جای خالی پدر، واقعیت ها را هم بپذیریم؛ شاید بچه های شهدا این هنر را داشتند که از بچگی واقعیت پذیر باشند. باید این طور می‌بودند، چون واقعیت همین است.

*** در شرایط امروز، با این همه مشکلی که به سبب نبودن پدر متحمل شدید، باز هم مصم هستید راه پدرتون رو ادامه می‌دهید؟

۱ نظر موافقین ۲ ۳۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۰:۲۶
ع . شکیبا---۳۵۷۹

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یارانه مردم

یک منبع عظیم مالی از ارز ۴۲۰۰ گرفته تا یارانه آرد و دان مرغ و ... به جیب یک عده نجومی بگیر و ویژه خواران و وابستگان دولت قبل یا قاچاقچیان خاص میرفته که هیچ خیری از اونها به سمت مردم بر نمیگشته.

دولت تصمیم می گیره که این مبالغ را که طبق گفته وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده از دست اونها خارج و به عموم مردم بویژه قشر محروم برسونه.

کالابرگ چیزی شبیه دفترچه بیمه است که الآن دیگه دفترچه و کارت هم نمیدن و با یک کد ملی ، بیمه شده فقط حق بیمه خودش رو پرداخت می کنه و دکتر و داروخانه و ... بقیه ش را از شرکت های بیمه میگیرن. این هم وقتی بیاد مردم مرغ و روغن و ... به قیمت معمولی از مغازه و فروشگاه تحویل میگیرند و مغازه دار بقیه شو از بانک ملی میگیره.

بنابراین دست دولت تو جیب ملت نمیره بلکه یه چیزی هم اضافه تر به اونها میده.

حالا چون زیرساخت و زمینه اجراش آماده نبوده این دوماه رو‌ گفتن چکار کنیم؟ تصمیم گرفتن مستقیم به مردم پرداخت کنند .

توکل بر خدا یاعلی

۰ نظر موافقین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۳:۰۶
ع . شکیبا---۲۳۳

نیکی به والدین در قرآن کریم

عاقبت عاق والدین در دنیا و آخرت چیست؟

هر گونه عدم اطاعت والدین که موجب آزرده‌خاطر شدن آن‌ها شود را عاق والدین می‌گویند. متأسفانه وضع تمدن ماشینی چنان است که رابطه والدین با فرزندان را خیلی زود قطع می‌کند.

با ورود تکنولوژی و فرهنگ غربی در جوامع اسلامی، گسستگی و سردی روابط عاطفی بیش از پیش نمایان گشته و نتیجه آن دوری افراد از اطرافیان خصوصاً والدین شده است، در اینکه منظور از عاق والدین چیست، می‌توان گفت هر گونه عدم اطاعت و آزار و اذیت پدر و مادر به انحاء مختلفی با رفتار و کردار را که موجب آزرده خاطر شدن ایشان شود، عاق والدین می‌گویند که از گناهان کبیره است.

در قرآن مجید از قول عیسی بن مریم حکایت می‌کند که «وَبَرًّا بِوَالِدَتِی وَلَمْ یَجْعَلْنِی جَبَّارًا شَقِیًّا»؛ و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جابر و عصیانگر قرار نداده است. در‌‌ همان سوره در اوصاف یحیی (ع) چنین آمده است: «وَبَرًّا بِوَالِدَیْهِ وَلَمْ یَکُن جَبَّارًا عَصِیًّا»؛ و نسبت به پدر و مادرش نیکوکار بود و جبار و عصیانگر نبود. در این دو آیه شریفه عاق والدین را به سه صفت یاد فرمود: جبار (گردن‌کش و ستمگر)، شقی (تیره‌بخت) و عصی (نافرمانی‌کننده و گنهکار) و به هر یک از آن‌ها وعده عذاب داده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۱:۰۸
ع . شکیبا---۸۱۱

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید عبدالله فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز به دنیا آمد. او خطیب، استاد اخلاق، مورخ اسلامی و کتاب شناس است که در زمینه اخلاق و عرفان، حدیث و شعر و ادب عرب تحقیقاتی انجام داده است.

آیت‌الله فاطمی‌‌نیا محضر چه اساتیدی تلمذ و بهره‌ داشت؟

 آیت‌الله سید‌اسماعیل اصفیایی از عالمان و روحانیون معروف و سرشناس آذربایجان بود که آیت‌الله فاطمی‌نیا از همان کودکی تحت تربیت این عالم نورانی قرار می‌گیرد. اندکی بعد ایشان را نزد علامه مصطفوی تبریزی عارف کبیر و از شاگردان آیت‌الله سید علی آقای قاضی برای تربیت و علم آموزی می‌فرستند که نزدیک به ۳۰ سال تحت تربیت ظاهری و باطنی این مرد عظیم قرار داشت. آیت‌الله فاطمی‌نیا در همان سال‌ها، تحصیلات حوزوی خویش را در مدرسه طالبیه تبریز و بعد هم در حوزه‌های علمیه قم مقدسه دنبال کرد.

پس از آیت الله مصطفوی از محضر اساتیدی همچون علامه محمدحسین طباطبایی، آیت‌الله الهی تبریزی (برادر علامه طباطبایی)، آیت‌الله محمد تقی آملی، آیت‌الله سید رضا بهاءالدینی، آیت‌الله بهجت و دیگر بزرگان تلمذ کرده و محضرشان را درک می‌کند تا جایی که از اصحاب سرّ ایشان می‌شود. از طرفی می‌توان گفت که ایشان با یک واسطه از شاگردان آیت‌الله قاضی است؛ چرا که تقریباً تمام اساتیدشان از شاگردان سرّ آیت‌الله قاضی بوده‌اند.

فاطمی‌نیا، یک خطیب توانا و استاد برجسته سخن بود

استاد فاطمی‌نیا از کارشناسان علوم اسلامی‌ بود که به تحقیق و پژوهش در این زمینه نیز اشتغال داشت. از دیگر فعالیت‌هایشان می‌توان به تدریس در حوزه‌های علمیه، حضور در برنامه‌های مذهبی صداوسیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد.

ایشان در مورد علم رجال و عرفان نظری، آگاهی گسترده‌‌ داشتند و درعین حال بیش‌تر به تالیفات تخصصی و خطابه در منابر عمومی مشغول بودند و با این کار خود را مکتوم کرده‌ بودند؛ تا جایی که بسیاری ایشان را فقط خطیب توانا و استاد برجسته سخن می‌شناختند و از زوایای علمی‌شان بی‌خبر بودند. استاد از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج البلاغه به‌شمار می‌‌رفت و جلسات درس متعددی در این موارد به بحث و درس پرداخته‌‌ بود.

 

کتاب‌هایی که از استاد فاطمی‌نیا به چاپ رسیده است

کتاب فرجام عشق، کتاب فرهنگ انتظار، ترجمه از کتاب ریاض السالکین فی شرح صحیفه سیدالساجدین و بسیاری مقالات به زبان عربی در حوزه عقاید و سایر موارد از جمله تالیفات استاد فاطمی‌نیاست که تعدادی از آنها هنوز چاپ نشده است. همچنین شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، دوره سه جلدی «کتاب نکته‌ها از گفته‌ها»، روضه‌های استاد فاطمی‌‌نیا نیز براساس بیانات و سخنان ایشان گردآوری شده است. همچنین از ایشان مقالات بسیاری هم در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌ است.

مطالب مرتبط : استاد فاطمی نیا ، علما و بزرگان ، سبک زندگی

۰ نظر موافقین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۲:۳۰
ع . شکیبا---۱۶۱

هرکس با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد

یکی از اظهارنظرهای مشهور استاد فاطمی‌نیا، بیانات ایشان در خصوص ولایت فقیه و مقام معظم رهبری است که در لزوم تبعیت از ایشان فرموده‌اند: «بنده روی منبر امام حسین(ع)، در خانه خدا، آن هم در مجلس زهرا(س) اگر چیزی را یقین نکنم، نمی‌گویم. بدانید و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هرکس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید. قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیده‌ای، پوسیده‌ای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عزّ اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد، اگر یقین نداشتم نمی‌گفتم.

 حواستان باشد؛ یک چیزی می‌دانم و می‌گویم. امروز از اوجب واجبات، یکپارچگی و تأیید آیت‌الله خامنه‌ای است. جوان‌ها! یک وقت افکارتان را این‌طرف و آن طرف نکنید. فقط حواستان به رهبر باشد، گوشتان به رهبر باشد. فلان کسی همچنین چیزی گفت، فلان روزنامه همچنین چیزی نوشت، گوش ندهید. گوشتان به رهبر باشد. این را سربسته گفتم. گفت که «العاقل یکفیه الاشاره» یک چیزی را می‌دانم عرض می‌کنم، مدعی علم غیب نیستم. هیچی نیستم. یک کودک نادانم، ولی بفضل‌الله و کرمه که یک معیارهایی در دست دارم که بر مبنای آن می‌دانم کسی مخالفت با این مرد بکند و توبه هم نکند، خدا او را نمی‌بخشد، مگر توبه کند.»

مطالب مرتبط : استاد فاطمی نیا ، علما و بزرگان ، سبک زندگی

۰ نظر موافقین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۲:۲۴
ع . شکیبا---۸۷

آل عمران چه کسانی هستند ؟

إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَ نُوحًا وَ آلَ إِبْرَاهِیمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ ﴿٣٣﴾

ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿٣٤﴾

بررسی آل عمران در آیه شریفه 33 سوره آل عمران :

درباره مورد فوق هم تنها فایده و استفاده ای که از آن می توان انتظار داشت، پیدا کردن منظور آیة قرآن است که می فرماید: «خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برتری داد.»  (آل عمران/33)

در مورد تعیین مراد آیه فوق، از آل عمران، سه قول وجود دارد. برخی معتقدند که منظور از آل عمران، حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ است و برخی دیگر گفته اند: منظور امیرالمؤمنین علی ـ علیه السّلام ـ می باشد، چرا که نام پدر آن حضرت عمران ذکر شده و برخی دیگر نیز مراد قرآن از آل عمران را، حضرت مریم و حضرت عیسی دانسته اند.[8] و هر سه برای گفتار خود قرائنی ذکر کرده اند. و حتی علامه طباطبایی با ذکر ادله ای قول سوم را بهتر دانسته و آن را مورد تأیید قرار داده است.[9] لکن باید توجه داشت که چون خداوند در آیة مذکور ابتدا از آل ابراهیم ـ علیه السّلام ـ نام برده، اقوال سه گانه هیچ منافاتی با هم پیدا نمی کنند و شاید هر سه قول هم صحیح باشد؛ زیرا هم عمران پدر موسی ـ علیه السّلام ـ از اولاد ابراهیم است و هم عمران پدر حضرت مریم و هم عمران پدر حضرت علی ـ علیه السّلام ـ . بنابراین هر سه این افراد در ضمن آل ابراهیم از برگزیدگان می باشند. (اندیشه قم)

علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان ذیل آیه شریفه در باره آل عمران آورده است:

و اما آل عمران ظاهرا مراد از آن دودمان عمران پدر مریم باشد، و کلمه (مریم ابنة عمران ) در قرآن کریم مکرر آمده، و اما عمران پدر موسى حتى در یک مورد هم ذکر نشده و اگر شده بطورى ذکر نشده که متعین در پدر موسى باشد، و این خود مؤید همین احتمال است که مراد از وى عمران پدر مریم (علیهاالسلام ) باشد، و بنابراین مراد از آل عمران عبارت مى شود از مریم و عیسى (علیهماالسلام ) یا آن دو با همسر عمران. ( تفسیر المیزان)

کنکاش ما :

به نظر میرسد بعید است که قرآن برای دو نفر یا سه نفر لفظ آل را به کار ببرد چون آل در زبان عربی خاندان و اعقاب را می گویند. (آل در ویکی شیعه)
و همچنین ضرورت ندارد که ما آل عمران را در آیه 33 با لفظ عمران در آیه 35 مرتبط بدانیم. این دو آیه شریفه ارتباط ظاهری ندارند، ارتباط معنایی هم لزومی ندارد و قرینه ای در اینجا یا جای دیگر ندارد. به عبارتی آیه 33 عبارتی مستقل از آیه 35 است.

و اما در آیه 33 آل عمران را در ادامه و در ردیف آدم و نوح و آل ابراهیم آورده است . و فعل اصطفی با معنای برگزیدن خداوند نشان دهنده این که شامل افراد صالح و انبیاء و اولیاء آنها میشود نه ظالمین .
در مورد حضرت موسی و برادرش هارون هم جایی ندیدیم که از خاندان آنها به صورت مجزا ذکری شده باشد که بخواهیم عمران در این آیه را پدر حضرت موسی (ع) تلقی کنیم.
بنابراین به این نتیجه میرسیم که باید از روایات استفاده کرد که به احتمال قریب به یقین ، منظور از آل عمران در این آیه شریفه فرزندان و ذریه پاک امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام ) باشد که شامل ائمه هدی (ع) و سادات گرانقدر و صالح از ذریه آنها میشود.

مرتبط :  قرآن کریم ، دعاهای قرآنی ، احادیث و روایات

۰ نظر موافقین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۱:۰۹
ع . شکیبا---۴۰۹

شهید مهدی باکری و همسرش

همسرانه‌های شهید مهدی باکری؛ از کلت کمری که مهریه‌ ازدواج شد تا حسرت دیدار پیکر شهید

صفیه مدرس در پنجمین محفل «فرشتگان بال گشودند» از چهارسال زندگی مشترک و ساده زیستی با سردار شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا و سبک زندگی این شهید والامقام از ازدواج با او تا شهادتش روایت کرد.

پنجمن محفل «فرشتگان بال گشودند» به همت «مؤسسه آسمان هفتم» عصر روز گذشته در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) واقع در میدان سپاه برگزار شد. پنجمین محفل از سلسله همایش‌های «فرشتگان بال گشودند» به تجلیل از صفیه مدرس، همسر سردار شهید مهدی باکری فرمانده لشکر 31 عاشورا اختصاص داشت.

او در این مراسم با اشاره به دوران کودکی خود گفت: من در یک خانواده مذهبی سنتی به دنیا آمدم. پدرم مرد سختگیری بود بخصوص در موضوع تربیت فرزندان و حجاب آنها. اولین دختری از خانواده بودم که به مدرسه راه پیدا می‌کردم به خاطر مسائل اجتماعی و فرهنگی مدارس آن زمان در دوران ستمشاهی که اجازه داشتن حجاب در مدارس ممنوع بود از سال اول راهنمایی دیگر به مدرسه نرفتم. به قرآن روی آوردم و روخوانی قرآن را در کنار پدرم یاد گرفتم. بعد از آن به مسجد رفتم و برای تفسیر و معنی قرآن همانجا با دوستان مسجدی در فعالیت‌های نهج البلاغه و مطالعات کتاب‌هایی مثل کتاب‌های دکتر شریعتی یا نوار سخنرانی علمایی که آن زمان ممنوع بود شرکت می‌کردم.

۱ نظر موافقین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۱:۳۵
ع . شکیبا---۱۲۱۳
واریز یارانه‌ حمایتی برای ۷۲ میلیون نفر ایرانی/ شرایط ثبت‌نام جدید یارانه اعلام می‌شود

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد؛

واریز یارانه‌ حمایتی برای ۷۲ میلیون نفر ایرانی/ شرایط ثبت‌نام جدید یارانه اعلام می‌شود

تهران- ایرنا- سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و پنجمین و یکصد و سی و ششمین مرحله یارانه نقدی براساس دهک‌های شناسایی شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مبالغ تعیین شده به حساب ۲۳ میلیون سرپرست خانوار واریز شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از سازمان هدفمندسازی یارانه ها، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و دستور رییس جمهور، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های اول تا سوم و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر، دوشنبه (۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) به حساب سرپرستان خانوارها واریز شد.

۰ نظر موافقین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۰۴
ع . شکیبا---۱۱۱
دولت ارز 4200 تومانی را حذف می کند؟ – اقتصاد برتر

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایرنا:

دولت قبل زمین سوخته و مین‌گذاری شده به دولت سیزدهم تحویل داد/ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی است

تهران- ایرنا- عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه برنامه دولت برای حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی است، گفت: دولت قبل زمین سوخته تحویل دولت سیزدهم داد و مین‌گذاری‌های زیادی در اقتصاد انجام داده است که دولت سیزدهم در حال خنثی‌سازی آن‌هاست.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد برنامه دولت برای حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت آن در قالب یارانه به خودم مردم به صورت مستقیم، اظهار کرد: اصل موضوع اقدام بسیار درستی است و در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ یکی از مباحث اصلی تعیین تکلیف ارز ترجیحی بود که چگونه باید هزینه شود.

۰ نظر موافقین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۳:۰۰
ع . شکیبا---۱۰۲

اجرای سرود سلام فرمانده در راهپیمایی روز قدس میدان فردوسی تهران

دریافت

مطالب دیگر در باره امام زمان (عج) و انتظار و ظهور

۳ نظر موافقین ۱ ۱۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۵۶
ع . شکیبا---۳۴۹

25 سال آینده را نخواهد دید

Image result for ‫روز قدس‬‎

Image result for ‫روز قدس‬‎

Image result for ‫روز قدس‬‎

Image result for ‫روز قدس‬‎

ما شریک غم همه مظلومان جهان هستیم. امام خمینی (ره)

مطالب مرتبط : روز جهانی قدس ، فلسطین ، مرگ بر اسرائیل

۱ نظر موافقین ۲ ۰۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۰:۲۷
ع . شکیبا---۱۱۸۷