سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

سیره حضرت زینب سلام الله علیها

ولادت

حضرت زینب کبرى علیها السلام در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر مدینه منوّره متولّد گردیده، و جهان را به قدوم خویش مزین فرمودند.

نام، لقب و کنیه آن حضرت: نام مبارک آن بزرگوار زینب، و کنیه گرامیشان ام الحسن و ام کلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: صدّیقة الصغرى، عصمة الصغرى، ولیة اللّه العظمى، ناموس الکبرى، شریکة الحسین علیهالسّلام و عالمه غیر معلّمه، فاضله، کامله و ...

پدر بزرگوار آن حضرت، حضرت امیرالمؤمنین على بن ابیطالب علیهماالسّلام، و مادر گرامى آن بزرگوار، حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها می باشد.

همسر گرامى آن حضرت، عبداللّه فرزند جعفر بن ابیطالب، بود. براى آن بانوى بزرگوار سه پسر به نامهاى على، عون، و جعفر و یک دختر به نام ام کلثوم ذکر شده است.

پرستارى مادر

روزهایى بر حضرت فاطمه زهرا (س ) گذشت که بر اساس دردهاى فراوان حدود90 روز بسترى بود. ناگفته پیداست که چنین بیمارى نیاز به پرستار دارد، لذا حضرت زینب در سن 5 سالگى از مادر پذیرایى و پرستارى مى کرد و متاءسفانه طولى نکشید که به فراق مادر مبتلا گردید.

القاب حضرت زینب (س )

عالمه غیر معلمه : داناى نیاموخته فهمة غیر مفهمه : فهمیده بى آموزگار کعبة الرزایا: قبله رنجها.

نائبة الزهراء: جانشین و نماینده حضرت زهرا (س ) نائبة الحسین : جانشین و نماینده حضرت حسین (ع ) ملیکة الدنیا: ملکه جان ، شهبانوى گیتى

عقیلة النساء: خردمند بانوان .

عدیلة الخامس من اهل الکساء: همتاى پنجمین نفر از اهل کساء.

شریکة الشهید: انباز شهید.

کفیلة السجاد: سرپرست حضرت سجاد.

ناموس رواق العظمه : ناموس حریم عظمت و کبریایى .

سیة العقائل : بانوى بانوان خردمند.

سر ابیها: راز پدرش على (ع )

۰ نظر موافقین ۳ ۲۹ آذر ۹۹ ، ۱۴:۰۶
ع . شکیبا---۵۹۷
مسجد

مسجد، جایگاه و آثار

برخی از اصطلاحات دینی، پیش از اسلام نیز به کار می‌رفته‌اند و معانی گوناگونی داشته‌اند، ولی در اسلام همان اصطلاحات، معانی ویژه‌ای به خود گرفته‌اند. مسجد و محراب از این واژگانند. در کتاب‌های لغت، معانی فراوانی برای این دو واژه بیان شده است.

مفهوم شناسی
برخی از اصطلاحات دینی، پیش از اسلام نیز به کار می‌رفته‌اند و معانی گوناگونی داشته‌اند، ولی در اسلام همان اصطلاحات، معانی ویژه‌ای به خود گرفته‌اند.مسجد و محراب از این واژگانند. در کتاب‌های لغت، معانی فراوانی برای این دو واژه بیان شده است.

مسجد
مسجَد (به فتح جیم) به معنای پیشانی که نشان سجده بر آن باقی مانده است و هر یک از اندام‌هایی که در هنگام سجده کردن با زمین تماس گیرد آمده است.[1]
مسجد (به کسر جیم) به معنای محل و موضعی است که در آن جا سجده کنند و هر محلی که در آن عبادت انجام شود و هم چنین مکان ویژه‌ای که برای برپا داشتن نماز وقف کنند. مکان عبادت مسلمانان، خانه خدا، جایگاه سجود، جای نماز خواندن و نمازگاه، از معانی مسجد به شمار می‌روند.[2] مسجد در اصطلاح مکانی است که برای نماز و عبادت تعیین می‌شود و احکام ویژه‌ای دارد، برای مثال، توقف جنب و حائض در آن حرام است، تمیز کردن آن مستحب و خوابیدن در آن مکروه است. بنابراین، نمازخانه‌های مدارس و اداره‌ها و حسینه‌ها که در آن نماز می‌خوانند، ولی به عنوان مسجد تعیین نشده، احکام مسجد را ندارند.
علت اینکه جایگاه نماز و عبادت، مسجد نامیده شده، این است که سجده از شریف‌ ترین و مهم‌ ترین ارکان نماز است و در آن، بیش از دیگر بخش‌های نماز، انسان به خداوند نزدیک می‌شود، پس، اسم مکان را از سجده گرفته‌اند و آن را محل عبادت و نماز نامیده‌اند.

محراب

۰ نظر موافقین ۲ ۲۴ آذر ۹۹ ، ۱۲:۰۲
ع . شکیبا---۲۰۲

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1398/12/04/1398120412345938419770964.jpg

سحرگاه امروز حکم اعدام «روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز اجرا شد و وی به دار مجازات آویخته شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، 22 مهر 1398 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد.

جلسات دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زم طی ۶ جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به صورت علنی با حضور مستشار، وکیل مدافع زم و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه وی ۲۱ بهمن ۹۸ و ششمین و آخرین جلسه آن در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شد.

در نخستین جلسه دادگاه، نماینده دادستان اظهار کرد: حسب محتویات پرونده متهم روح‌الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد 5 مرداد ۵۷ صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال آمدنیوز، بازداشت و دارای یک سابقه کیفری، دارای وکیل به وکالت آقای دبیر دریابیگی و دارای پرونده شخصیت که بر اساس آن، مشارالیه دارای سلامت جسمی و روحی است.

اتهامات زم

اما اتهامات زم عبارت بود از: «افساد فی الارض» در بازه زمانی سال ۹۵ تا زمان دستگیری از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور؛ نشر اکاذیب به طور گسترده؛ معاونت در تخریب؛ معاونت در ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور؛ تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه؛ جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه در ابتدای سال ۹۷ تا زمان دستگیری؛ همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی در نیمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگیری؛ اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی؛ مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام؛ عضویت و همکاری با کانال معاند سحام با هدف بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور؛ مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی ماه سال ۹۶؛ مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده با هدف برهم زدن امنیت کشور؛ مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده؛ توهین به مقدسات اسلام؛ تحصیل مال از طریق نامشروع و شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی.

بخشی از اقاریر زم

۰ نظر موافقین ۱ ۲۲ آذر ۹۹ ، ۱۱:۴۲
ع . شکیبا---۱۴۶
وضعیت امروز به دلیل سوء مدیریت است/ باید دولت را به ریل اصلی بازگردانیم

وضعیت امروز جامعه به دلیل سوء مدیریت است

باید دولت را به ریل اصلی بازگردانیم

نماینده مردم قائمشهر در مجلس با بیان اینکه وضعیت امروز جامعه به دلیل ناکارآمدی و سوء مدیریت است، گفت: مجلس باید بتواند دولت را به ریل اصلی خود باز گرداند.

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس با اشاره به مشکلات معیشتی مردم و کمبود برخی از کالاها در سطح بازار، با بیان اینکه ایران کشوری از لحاظ نیروی انسانی پر استعداد و از لحاظ منبع خدادادی غنی است، اظهار داشت: متاسفانه برخی‌ها از روزهای نخست دولت یازدهم و دوازدهم سعی داشتند همه مشکلات کشور را به کدخدا و  آمریکا گره بزنند.

وی با بیان اینکه منشا همه مشکلات کشور آمریکا و تحریم‌ها نیست، به اظهارات اخیر رئیس دولت دوازدهم اشاره و تصریح کرد: آقای روحانی گفته که همه فریادهای خود را بر سر ترامپ بزنید! بله ما همه فریادهای خود را به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا از ابتدا انقلاب تا الان را بر سر آمریکا می زنیم اما منشا مشکلات اقتصادی کشور سوء مدیریت است.

۰ نظر موافقین ۰ ۲۲ آذر ۹۹ ، ۱۱:۳۲
ع . شکیبا---۱۴۶

آیت‌الله یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین دار فانی را وداع گفت

آیت الله محمد یزدی در سال 1310 در اصفهان دیده به جهان گشود. تحصیلات حوزوی را ابتدا در نزد پدر که از روحانیون معروف اصفهان بود فرا گرفت و بعد از حضور آیت الله العظمی بروجردی در قم به شهر علم و اجتهاد آمد . تلاش علمی طلبه جوان آن روزها، باعث شد تا وی بتواند از امام خمینی اجازه‌نامه ی اجتهاد دریافت کند.

با شروع نهضت امام خمینی، آیت الله یزدی از روحانیون پیشگام و مبارزی بود که بارها طعم زندان ساواک و تبعید به شهر های دور افتاده را چشید.

با پیروزی انقلاب اسلامی ، آیت الله یزدی با رای مردم به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی در آمد و دو دوره نیز با آرای مردم قم و تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

با حکم امام خمینی (ره) ، آیت الله یزدی در سال 67 به عضویت شورای نگهبان درآمد . وی در 11 آبان امسال به دلیل بیماری از این سمت استعفا داد.

ریاست قوه قضائیه به مدت 10 سال و عضویت در دوره دوم تا پنجم مجلس خبرگان و ریاست آن  بعد از ارتحال آیت الله مهدوی کنی ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتخاب شد.

عضویت در شورای عالی حوزه های علمیه و دبیری این شورا از دیگر مسئولیت هایی است که در کارنامه کاری این عالم مجاهد مشاهد می شود.

از آیت الله محمد یزدی کتاب ها و مقالات مختلفی در زمینه های مختلف علوم اسلامی به یادگار مانده است.

شجاعت، انقلابی بودن و حمایت صریح و بدون تعارف از آرمان های انقلاب و رهبری از خصوصیات بارز و برجسته آیت الله یزدی بود.

سر انجام این عالم ربانی بعد از عمری مجاهدت در راه اسلام و انقلاب اسلامی در سن 89 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

 

۱ نظر موافقین ۱ ۱۹ آذر ۹۹ ، ۱۳:۴۶
ع . شکیبا---۱۹۷

https://snn.ir/files/fa/news/1399/9/10/1220080_395.jpg

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هسته ای دکتر محسن فخری زاده پیامی صادر کردند.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به‌دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر  جان عزیز و گرانبها را به‌خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست.

دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به‌جدّ در دستور کار قرار دهند؛ نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش‌هایی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخش‌های گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت می‌گویم و علو درجات او را از خداوند مسئلت می‌کنم.

سیدعلی خامنه ای ۱۳۹۹/۰۹/۰۸

مطالب مرتبط: مقام معظم رهبری ، سردار سلیمانی ، شهیدان

۰ نظر موافقین ۰ ۰۸ آذر ۹۹ ، ۲۲:۵۸
ع . شکیبا---۱۸۸