حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر
بسم الله الرحمن الرحیم
حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر
«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»
باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کرهى خاکى و این جامعهى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانوادهى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهرهمند شود. مقام معظم رهبری
مرحوم «سیّد بن طاووس» نقل کرده است که در روز آخر ذی الحجه، دو رکعت نماز مى خوانى و در هر رکعت، یک مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله» و ده مرتبه «آیة الکرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گویى:
أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنةِ مِنْ عَمَل نـَهَیتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسیتهُ ولمْ تنسَهُ، وَدَعَوتنى اِلى التوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلیْکَ، اَللهُمَّ فاِنى أسْتغفِرُکَ مِنهُ فَاغفِرْ لى، وَ ما عَمِلتُ مِنْ عَمَل یُقَرّبـُـنى اِلیکَ فاقبَلهُ مِنى، وَلا تقطعْ رَجائى مِنکَ یاکَریمُ.
وقتی چنین کردى شیطان مى گوید: واى بر من! هرچه در مدّت این سال زحمت کشیدم (تا او را گمراه کنم) با این عمل، همه را از بین برد و سالش را به خیر پایان داد.
رهبر معظم انقلاب صبح امروز در سفری سرزده به زیارت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر علیه السلام در مشهد اردهال کاشان و امام زاده آقا علی عباس بادرود رفتند.
به گزارش رویش نیوز داود کاظمی مدیر داخلی آستان مقدس امامزادگان آقا علی عباس و شاهزاده محمد علیهما السلام گفت: رهبر معظم انقلاب حدود ساعت ۱۱ صبح امروز با اتوبوسی به آستان وارد شدند و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ای را در آستان حضور داشتند و ضمن زیارت، نماز به جا آوردند.
بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه ایشان سرزده آمده بودند کسی در آستان امامزاده حضور نداشت و تصویری از حضور ایشان در امامزاده ثبت نشد.
همچنین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای صبح امروز به صورت سرزده به آستان مقدس امامزاده واجب التعظیم، حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر علیه السلام در مشهد اردهال کاشان شرفیاب شدند.
به گفته منابع مطلع آستان مقدس، این سفر که بدون اطلاع قبلی مسئولین آستان انجام شد، بدون تشریفات و هیئت همراه صورت گرفت و رهبر معظم انقلاب به همراه فرزند خود در این آستان حضور یافتند.
در حاشیه این شرفیابی رهبر انقلاب، خادمین آستان و معدودی از زائرین حاضر در حرم مطهر مورد تفقد معظم له قرار گرفتند.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از سالیان دور به طور مستمر جهت زیارت این سفیر ویژه امام معصوم، به منطقه کاشان سفر و عرض ارادت می کنند.
رهبر معظم انقلاب طی سفر چند ساعته در صبح روز یکشنبه(۱۴ شهریور) ضمن زیارت مضجع علی ابن باقر(ع) به زیارت شاهزاده حسین(ع) باریکرسف، سید نورالهدی(ع) دارالسیاده علوی و شاهزاده اسحق و اسماعیل ابن صادق(ع) مشرف شدند.
ایشان با مردم منطقه دیداری صمیمی داشته و چفیه خود را نیز به یک بانوی بسیجی اهداء کردند.
این چندمین سفر رهبر معظم انقلاب به منطقه مقدس اردهال است.
در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان روستای مَشهَد اَردَهال واقع شده ودر این محل بنای امامزاده سلطان علی بن محمد الباقر (ع) قرار دارد که قدمت آن به سده ششم هجری میرسد. این امامزاده فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) است.
تشرف مقام معظم رهبری(مد ظله) به این حرم نشان از اهمیت و مقام و منزلت این امامزاده جلیل القدر میان دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) است.
باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کرهى خاکى و این جامعهى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانوادهى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهرهمند شود. مقام معظم رهبری
18. امام صادق (ع) :ایما امراة قالت لزوجها: ما رایت قط من وجهک خیرا فقدحبط عملها؛ (27).من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 440.
هر زنی به همسرش بگوید: «من از روی تو خیری ندیدم» عملش ضایع و حبط خواهد شد.
در ضمن چند روایت گذشته، به برخی از حقوق متقابل زن و شوهراشاره شد؛ از جمله خارج نشدن از خانه بدون اجازه شوهر، حفظ آبرو و اموال شوهر در غیاب او، تامین خوراک و پوشاک و قهرا مسکن زن، چشم پوشی از اشتباهات او و بالاخره در روایت فوق به این نکته توجه داده شده است که زن نباید زحمات شوهرش را در نیکی به او و برآوردن نیازهای او نادیده بگیرد و با گفتن جملاتی دلسرد کننده که حاکی از عدم قدردانی از زحمات شوهر است، موجب سردی روابط میان خود وهمسرش شود که چه بسا پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد.
چند روایت بعدی، گویای برخی از صفات زنان شایسته است.
به نظر ما یک کانون پیوند لازم است تا خانواده ها در صورت بروز اختلاف و ناراحتی به آنجا مراجعه کنند و آنها با استفاده از مشاوران مجرب و توانمند ، گره از مشکلات زوجین بگشایند.
اولین مراجعه زن یا مرد به دادگاه یا پاسگاه مشکلات آنان را پیچیده تر می کند و آنها انتظار چنین برخوردی را از سوی همسر خود ندارند. لذا بسیار ناراحت می شوند و بعد از آن حاضر نیستند کوتاه بیایند و این مراجعه برای آنان سنگین است.
اما اگر یک نهاد مشاوره ای نیمه دولتی (مثلا مردم نهاد ) اما با نظارت دولتی مثل بهزیستی یا سازمان جوانان یا ... وجود داشته باشد مشکلات زوجین و حتی سایر اعضاء خانواده را ساده تر بررسی و برطرف می کند و خیلی به زوجین برنمی خورد. و در آخر اگر راه چاره ای نبود آنوقت آنها را به دادگاه یا پاسگاه ارجاع بدهند. بیشتر مردم افتخارشان به این است که پایشان به پاسگاه و دادگاه نرسیده است، آن وقت بخواهند برای حل مشکلات ساده زندگی خود به آنها مراجعه کنند . حساب کنید چقدر سخت شان است. اما اگر یک دفتر حمایتی باشد (حمایت از خانواده یا تحکیم خانواده و تا حدی هم قدرت اجرایی و مشاوره و ارجاع داشته باشد در مرحله نخست مراجعه خانواده ها به حل مشکلات آنها کمک می کند بدون اینکه به آبروی آنها و آبروی خانوادگی شان لطمه ای بزند.
بالاخره این کانون پیوند باعث می شود که حرمت خانواده ها نشکند و ناراحتی آنها شدت پیدا نکند. اصل قرآنی حکمیت و داوری هم می تواند توسط این کانون ها انجام شود.
کانون پیوند یا بنیاد ازدواج و حمایت از خانواده ( بنیاد ازدواج و تحکیم خانواده)
چنین کانونی می تواند سه بخش کاری داشته باشد:
الف) تشکیل خانواده : ازدواج جوانان و همسان یابی و مشاوره ازدواج
ب) تحکیم خانواده : رفع و رجوع مشکلات زوجین خصوصا همسران جوان قبل از دادگاه
ج) تثبیت خانواده : رسیدگی به مشکلات اعضای خانواده باهم (مثلا پسر و پدر یا پسر و مادر یا دختر و مادر و ... )
انتقاد شدید رهبر انقلاب از بیعملی مجامع جهانی و مدعیان حقوقبشر در قبال فجایع میانمار؛
دولتهای اسلامی علیه جنایات دولت میانمار اقدام عملی کنند
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سهشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه با اشاره به حوادث فاجعهآمیز میانمار، از سکوت و بیعملی مجامع جهانی و مدعیان حقوق بشر در قبال این فجایع بهشدت انتقاد کردند و با تأکید بر اینکه راه حل این قضیه اقدام عملی کشورهای مسلمان و فشار سیاسی و اقتصادی به دولت بیرحم میانمار است، خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی باید علیه ظلم در هر نقطه از جهان، صریح و شجاعانه، اعلام موضع کند.
حضرت آیت الله خامنهای، تقلیل فاجعه میانمار به یک درگیری مذهبی بین مسلمانان و بوداییها را نادرست خواندند و افزودند: البته ممکن است در این حادثه تعصب مذهبی تأثیر داشته باشد اما این قضیه، یک قضیه سیاسی است، زیرا مجری آن، دولت میانمار است و در رأس آن دولت نیز زنی بیرحم قرار دارد که برنده جایزه صلح نوبل بوده و با این اتفاقات، در واقع، مرگ جایزه صلح نوبل رقم خورد.
ایشان افزودند: این فجایع در مقابل چشم کشورها و دولتهای اسلامی و مجامع جهانی و دولتهای ریاکار و دروغگوی مدعی حقوق بشر از سوی دولت بیرحم میانمار، در حال رخ دادن است. رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از اکتفا کردن دبیرکل سازمان ملل به محکوم کردن جنایات در میانمار افزودند: مدعیان حقوق بشر که گاهی برای مجازات یک مجرم در یک کشور، جنجال و هیاهو میکنند، در مقابل کشتار و آواره شدن دهها هزار نفر از مردم میانمار، هیچ عکسالعملی نشان نمیدهند.
حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر لزوم ورود و اقدام عملی دولت های اسلامی، گفتند: البته منظور از اقدام عملی، لشکرکشی نیست بلکه باید فشار سیاسی، اقتصادی و تجاری خود را بر دولت میانمار افزایش دهند و علیه این جنایات در مجامع جهانی فریاد بکشند.
ایشان تشکیل کنفرانس سازمان همکاری اسلامی با موضوع فجایع میانمار را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: دنیای امروز، دنیای ظلم است و جمهوری اسلامی باید این افتخار را برای خود حفظ کند که علیه ظلم در هر نقطه از جهان، چه در مناطق اشغالی توسط صهیونیستها، چه در یمن و بحرین و چه در میانمار، موضع صریح و شجاعانه خود را اعلام کند.
میانمار Myanmarکشوری است در آسیای جنوب شرقی. میانمار از شمال شرقی با چین، از شرق با لائوس، از جنوب شرقی با تایلند، از غرب با بنگلادش و از شمال غربی با هند مرز مشترک دارد و از جنوب غربی با خلیج بنگال و از جنوب با دریای آندامان محصور است. میانمار با مساحت ۶۷۸۵۰۰ کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ آسیای جنوب شرقی است. این کشور ۱۹۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد. در سال ۱۸۲۴ برمهBurmaتوسط بریتانیا اشغال و ضمیمه حکومت هند، مستعمره بریتانیا شد. در سال ۱۹۳۷ بریتانیا برمه را به همراه منطقه «آراکان» (Arakan) که اکنون به آن راخین Rakhineنیز میگویند، مستعمرهای جدا از حکومت هند خواند و آن را برمه بریتانیا نام نهاد. تا اینکه در سال ۱۹۴۸ بریتانیا اجازه داد تا برمه استقلال یابد و از آن زمان به «میانمار» تغییر نام یافت. میانمار طبق آخرین آمار بدست آمده از جمعیتی بالغ بر ۵۵ میلیون نفر برخوردار است. ۷۰درصد میانمار بودایى هستند. در سال ۱۹۸۲ قانون حقوق شهروندی به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴ اقلیت موجود در میانمار ۱۳۵ اقلیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹ دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگترین این اقلیتها، قوم روهینگیا Rohingyaاست. روهینگیا ۴% جمعیت میانمار را تشکیل میدهند و بیشتر در ایالت راخین در سواحل غربی میانمار ساکن هستند. آمار رسمی جمعیت روهینگیا ۶ میلیون نفر است اما طبق آمار غیر رسمی جمعیت این قوم که صد در صد آنها مسلمان هستند به ۸ میلیون نفر میرسد.
ورود اسلام به میانمار
تاریخ گسترش اسلام در میانمار به قرن اول هجرى برمىگردد. بعد از ظهور اسلام و گرایش اعراب و ایرانیان به اسلام، دریانوردان عرب و ایرانى مسافرتهاى دریایى خود را انجام مىدادند و در مسیر خود همچنین دستبه تبلیغ و دعوت مردم به اسلام مىزدند. بعدها بازرگانان مسلمان از مسیرهاى زمینى که از منطقه غربى میانمار و ایالت آراکان این کشور مىگذشت به مناطق غربى چین سفرمىکردند. بسیارى از این افراد در منطقه حاصلخیز و مستعد ساحلى آراکان، اقامت کردند و اولین مناطق مسلمان نشین را ایجاد کردند. تاجران چینى در نوشتههاى خود از مناطق ایرانىنشین در مرزهاى بین میانمار و یونن (ایالتى در جنوب غربى چین) در قرنسوم میلادى یاد کردهاند. امروز در حدود ۸ میلیون در میانمار هستند و یک زبان محلی به نام روهینگیا دارند که در واقع مسلمانان میانمار را امروز به همین نام میشناسند و این زبان هم ترکیبی از عربی، فارسی و ترکی است که نشان دهندۀ این است که اسلام از منطقۀ آسیای غربی به آن منطقه رفته است.
1. نهج البلاغه دارای چند خطبه میباشد؟ 2. نهج البلاغه دارای چند نامه میباشد؟ 3. نهج البلاغه دارای چند حکمت میباشد؟ 4. طولانیترین خطبه کدام است؟ 5. کوتاهترین خطبه کدام است؟ 6. طولانیترین نامه کدام است؟ 7. کوتاه ترین نامه کدام است؟ 8. طولانیترین حکمت کدام است؟ 9. کوتاه ترین حکمت کدام است؟ 10. نهج البلاغه توسط چه کسی جمع آوری شده است؟ 11. جمع آوری نهج البلاغه در چه سالی و چه ماهی به اتمام رسیده است؟ 12. آخرین جمله نهج البلاغه درباره چه موضوعی میباشد؟ 13. یکی از صفات حسنهای که حضرت علی ـ علیه السلام ـ در اکثر خطبه ها به آن توصیه کرده و بر امام جمعه لازم است آن را در خطبههای نماز جمعه سفارش کند، کدام است؟ 14. نام قرآن چند بار در نهج البلاغه تکرار شده است؟ 15. عمدهترین بخش های نهج البلاغه بر چه عنصری پایهریزی شده است؟ 16. چند آیه قرآن در نهج البلاغه آمده است؟ 17. در نهج البلاغه چند حدیث نبوی ذکر شده است؟
18. آیا همه سخنان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه هست؟
19. سخنان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه بیشتر مربوط به چه دورانی از زندگی ایشان است؟
[همان گونه رسولی از خودتان به میان شما فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاک کند و به شما کتاب و حکمت بیاموزد و آنچه نمی دانستید به شما یاد دهد.]
دو عامل در تربیت انسان مؤثر است، عاملی مربوطه به درون انسان می باشد و عاملی نیز از بیرون وجود او در وی اثر می گذارد؛ عامل درونی همان وراثت است که از طریق ژنها، خصوصیات والدین و نسلهای گذشته به آیندگان منتقل می شود، عامل بیرونی سلسله عللی هستند که، قبل و بعد از تولد در تکوین شخصیت آدمی می توانند مؤثر باشند.
هفتم ماه ذی الحجه سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر(ع) است.
هفتم ماه ذیالحجه مصادف است با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر (ع). شهادت آن بزرگوار را به تمامی ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت میگوییم. در ادامه شرح کوتاهی از زندگینامه آن حضرت را بخوانید:
نام مبارک امام پنجم محمد بود. لقب آن حضرت «باقر» یا «باقرالعلوم» است. بدین جهت که دریای دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکار ساخت. القاب دیگری مانند «شاکر» و «صابر» و «هادی» نیز برای آن حضرت ذکر کردهاند که هریک باز گوینده صفتی از آن امام بزرگوار بوده است.
کنیه امام «ابوجعفر» بود. مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) است. بنابراین نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اکبر حضرت امام حسن (ع) و از سوی پدر به امام حسین (ع) می رسید. پدرش حضرت سیدالساجدین امام زین العابدین، علی بن الحسین (ع) است.
تولد حضرت باقر (ع) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57هجری در مدینه اتفاق افتاد. در واقعه جانگداز کربلا همراه پدر و در کنار جدش حضرت سید الشهدا کودکی بود که به چهارمین بهار زندگیاش نزدیک می شد.
دوران امامت امام محمد باقر (ع) از سال 95 هجری قمری سال درگذشت امام زین العابدین (ع)، آغاز شد و تا سال 114هجری قمری ادامه داشت.
در دوره امامت امام محمد باقر (ع) و فرزندش امام جعفر صادق (ع) مسائلی مانند انقراض امویان و بر سر کار آمدن عباسیان و پیدا شدن مشاجرات سیاسی و ظهور سرداران و مدعیانی مانند ابوسلمه خلال و ابومسلم خراسانی و دیگران مطرح شد.
امام محمد باقر (ع) و پس از وی امام جعفر صادق (ع) از موقعیت مساعد روزگار سیاسی، برای نشر تعلیمات اصیل اسلامی و معارف حق بهره جستند و دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه ریزی نمودند.
این امامان بزرگوار و بعد شاگردانشان وارثان و نگهبانان حقیقی تعلیمات پیامبر (ص) و ناموس و قانون عدالت بودند. می بایست به تربیت شاگردانی عالم و عامل و یارانی شایسته و فداکار دست میزدند و فقه آل محمد (ص) را جمع و تدوین و تدریس میکردند. به همین جهت محضر امام باقر (ع) مرکز علما و دانشمندان و راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام بود.
امام باقر (ع) دارای خصال ستوده و مؤدب به آداب اسلامی بود. سیرت و صورتش ستوده بود. پیوسته لباس تمیز و نو می پوشید و در کمال وقار و شکوه حرکت می نمود.
از آن حضرت می پرسیدند: جدت لباس کهنه و کم ارزش می پوشید، تو چرا لباس فاخر بر تن میکنی؟ پاسخ می داد: مقتضای تقوای جدم و فرمانداری آن روز که محرومان و فقرا و تهیدستان زیاد بودند، چنان بود. من اگر آن لباس را بپوشم در این انقلاب افکار، نمی توانم تعظیم شعائر دین کنم.
امام پنجم میخواست سنتهای جدش رسول الله (ص) را عملا در بین مردم زنده کند و مکارم اخلاقی را به مردم تعلیم دهد. در روزهای گرم برای رسیدگی به مزارع و نخلستانها بیرون می رفت و با کارگران و کشاورزان بیل می زد. ْنچه از محصول کشاورزی که با عرق جبین و کد یمین به دست می آورد، در راه خدا انفاق میکرد.
حضرت امام محمد باقر ( ع ) 19 سال و 10 ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین العابدین (ع) زندگی کرد و در تمام این مدت به انجام دادن وظایف خطیر امامت، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامی، تعلیم شاگردان، رهبری اصحاب و مردم، اجرا کردن سنتهای جد بزرگوارش در میان خلق، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام معصوم پرداخت.
سرانجام در هفتم ذیالحجه سال 114 هجری قمری در سن 57 سالگی در مدینه با توطئه هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست . پیکر مقدسشان را در قبرستان بقیع کنار پدر بزرگوارش به خاک سپردند.
کسی که سیر بخوابد و همسایهاش گرسنه باشد، مسلمان نیست.
پیامبر خدا (ص) در حدیثی درباره لزوم رسیدگی به همسایگان میفرمایند: «هنگامی که برای خانوادهات میوه خریدی (مقداری از آن را) به همسایهات هدیه کن و اگر نمیتوانی، مخفیانه به منزل ببر و (مراقب باش که) فرزندت میوه را به خارج (از منزل) نبرد تا کودک همسایه از دیدن آن آزرده خاطر شود و (همچنین) به وسیله بوی دیگ غذا، همسایه را آزار نده. مگر اینکه مقداری از آن را به او بدهی.»
آیتالله مجتهدی در شرح این حدیث میگوید:
خوب است که انسان از حال همسایههایش تجسس کند؛ تا اگر در همسایهها شخص نیازمندی بود بداند. شخص عالمی به آقایی گفته بود: «چرا به همسایه ات که وضع مالی خوبی ندارد، کمک نکردی؟»
آن آقا گفته بود: «والله من خبر نداشتم.»
شخص عالم گفته بود: «چون که خبر نداشتی، به تو اعتراض می کنم. اعتراض میکنم که چرا خبر نداشتی، اگر خبر داشتی و به او کمک نمیکردی که کافر بودی.»
ایشان در ادامه بیان میکنند: اگر انسان بداند که همسایهاش گرسنه است و به او کمک نکند، مشکل است. حدیث داریم که این انسان، مسلمان نیست. روایت میفرماید: «کسی که سیر بخوابد و همسایهاش گرسنه باشد، مسلمان نیست.» باید به همسایه رسید. اگر خودتان هم ندارید، به این و آن بگویید. الان جاهایی هست که کارهای خیر میکنند. به آنها بگویید که ما همسایهای داریم که نمیتواند گوشت بخرد. شوهرش بیکار است یا از دنیا رفته، به آنها کمک کنید. مسئولیت شرعی دارید. باید به همسایههایتان کمک کنید؛ مخصوصا اگر همسایه شما، فردی متدین و باتقوا باشد.
مهم ترین ابزار تکامل خودروهای خودران افزودن قابلیت مشاهده تمامی جزییات محیط اطراف به آنهاست. یک شرکت با ابداع فناوری جدیدی مدعی است که به این خودروها قدرت بینایی افزوده است.
به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری مهر، با توجه به تنوع موانع و اشیای محیطی و تشکیل آنها از مواد گوناگونی مانند فلز، شیشه، پلاستیک و غیره مسیریابی دقیق برای خودروهای خودران کار دشواری است و بوش می گوید با استفاده از فناوری منحصر به فرد خود موفق به طراحی نمونه اولیه خودرویی شده که می تواند محیط اطراف خود را به خوبی ببیند.
این خودرو که شباهت زیادی به خودروی بی ام و سری ۳ دارد، مجهز به انبوهی از دوربین، حسگر و رادار است که به شیشه جلوی اتومبیل متصل شده اند. همچنین یک صفحه کنترل اضافی به کنسول مرکزی این خودرو افزوده شده که مجهز به پورت های ورودی متعدد است. یک تبلت هم برای مشاهده مسیر پیش رو و مقایسه ظاهرا طبیعی محیط با آنچه که چشم های خودرو می بیند به داشبورد اضافه شده است.
فناوری مذکور به این صورت عمل می کند که دوربین های نصب شده بر روی شیشه تصاویر محیط اطراف را ضبط می کنند و برای یک رایانه که در صندوق خودرو قرار دارد، ارسال می کنند. این اطلاعات از طریق یک پردازشگر گرافیکی اختصاصی ساخت ان ویدیا پردازش می شوند و سپس به مغز و پردازشگر اصلی اتومبیل منتقل می شوند.
هوش مصنوعی این خودرو می تواند کل اشیا و موجودات جهان خارج اعم از محیط خیابان، پیاده روها، علائم ترافیکی، وسایل نقلیه مختلف، انسان ها و ... را به ۱۹ طبقه مختلف تقسیم کرده و هر یک را با رنگ خاصی از دیگر اشیا و موجودات متمایز سازد. سپس سرعت و جهت حرکت خودرو بر اساس این شیوه مشاهده تنظیم می شود.
این فناوری با موفقیت در شرایط بارانی هم آزمایش شده، اما کارآیی آن در زمان بارش برف کنترل نشده و امید می رود با تکمیل آن در آینده نه چندان دور مورد استفاده قرار بگیرد.