سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

ابعاد راهبردی «عملیات اربعین» علیه رژیم صهیونیستی

بامداد یکشنبه چهارم شهریورماه ۱۴۰۳ مصادف با اربعین حسینی، یگان‌های موشکی- پهپادی حزب الله لبنان در مرحله نخست پاسخ به ترور شهید فواد شکر، اهداف نظامی- امنیتی را در شمال و مرکز سرزمین‌های اشغالی به وسیله بیش از ۳۰۰ موشک کاتیوشا و ده‌ها پهپاد هدف قرار دادند.

به گفته کارشناسان امور نظامی چنین عملیات گسترده‌ای از سوی حزب الله از جنگ ۳۳ روزه تاکنون بی‌سابقه بوده است. در جریان این عملیات علاوه بر پادگان‌ها و مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی، پایگاه‌های وابسته به موساد، شین‌بت و واحد ۸۲۰۰ رژیم نیز مورد حمله قرار گرفتند. علاوه بر این در جریان این عملیات یک ناوچه وابسته به نیروی دریایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفت که موجب کشته و زخمی شدن ۶ صهیونیست شد.

سید مقاومت نام این عملیات را «اربعین» نامید و از موفقیت آمیز بودن آن خبر داد. وی در خصوص اهداف اصلی این عملیات گفت که حزب الله از ابتدای جنگ قوانینی همچون عدم هدف قرار دادن غیرنظامیان داشته است و به همین دلیل در این عملیات تنها اهداف نظامی مورد توجه بودند.

تنها ساعاتی پس از عملیات پیروزمندانه مقاومت اسلامی لبنان علیه رژیم صهیونیستی، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به تشریح ابعاد مختلف مرحله نخست پاسخ تلافی‌جویانه مقاومت پرداخت.

وی در ابتدا علت تاخیر در روند عملیات انتقام را زمان‌مند شدن پاسخ به ترور شهید شکر و نوعی مجازات برای صهیونیست‌ها دانست.

سید مقاومت حمله چند هفته پیش رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه را عبور از «خط قرمز» توصیف و یکی از علل اصلی تاخیر در روند عملیات انتقام را فرصت دادن به مذاکرات برای توقف تجاوزات به باریکه غزه اعلام کرد.

سیدحسن نصرالله هدف قرار گرفتن پایگاه جاسوسی گلیلوت و واحد نظامی ۸۲۰۰ را از جمله اهداف اصلی عملیات اربعین اعلام کرد. در نگاه وی پنهان کاری و ادعاهای دشمن نشان دهنده ضعف آن است. وی در ادامه افزود: حملات موشکی حزب الله به نوعی عملیات ایذایی برای تحقق هدف اصلی مقاومت یعنی هدف قرار دادن محل برنامه‌ریزی ترورهای موساد در شمال تل‌آویو بود.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به یکی از نقاط عطف و برجسته عملیات اربعین اشاره کرد که پرتاب پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی برای اولین بار از دره البقاع بود. به گفته رهبر شیعیان لبنان، هواپیماهای بدون سرنشین بدون هیچ مانعی از مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی به سمت اهداف از پیش تعیین شده شلیک شدند. پیش از این تصور غالب بر آن بود که دره البقاع امکان محدودی برای میزبانی از تجهیزات آفندی مقاومت دارد اما این فرض غلط در عملیات اخیر مقاومت لبنان باطل شد.

ابعاد راهبردی «عملیات اربعین» علیه رژیم صهیونیستی

یکی دیگر از فرازهای مهم سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان اشاره وی به ادعای رسانه‌های صهیونیستی در خصوص حمله پیشگیرانه نیروی هوایی اسرائیل علیه لانچرهای مقاومت بود. سیدحسن نصرالله با اشاره به هوشیاری مقاومت اعلام کرد که پیش از این حزب الله تمام دره‌های جنوبی لبنان را از موشک خالی کرده بود و ادعاهای صهیونیست‌ها در ارتباط با هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک یا موشک‌اندازهای مقاومت صحت ندارد.

او در ادامه ابراز داشت: «اظهارات دشمن مبنی بر هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک که برای حمله به تل‌آویو آماده شده بودند، دروغ است. موشک های اسرائیل فقط به دو سکوی پرتاب موشک اصابت کرد. در این حمله سکوهای پرتاب پهپاد مورد اصابت قرار نگرفتند.»

ابعاد راهبردی «عملیات اربعین» علیه رژیم صهیونیستی

دبیرکل حزب الله حتی به این مسأله اشاره کرد که اگر نتیجه عملیات ناکافی باشد، مقاومت حق پاسخ مجدد را برای خود محفوظ می‌دارد. بیان چنین حقیقتی از سوی بالاترین مقام سیاسی حزب الله از آن رو اهمیت دارد که می‌تواند ابعاد واقعی پاسخ مقاومت به ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی را نشان داده و در «جنگ روایت‌ها» نتانیاهو را در موضع ضعف قرار دهد. همچنین بیان چنین اظهاراتی آستانه امنیت روانی صهیونیست‌ها را کاهش داده و میزان آسیب پذیری مراکز نظامی- اطلاعاتی تل‌آویو را در برابر حملات حزب الله مشخص می‌کند.

خبرگزاری مهر

موضوعات: اخبار و مطالب سیاسی قدس ، فلسطین و غزه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی