سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

مروری بر زندگینامه آیت الله ری شهری

آیت اللّه‌ محمّد محمّدى رى ‌شهرى از مجاهدان دیرین و از یاران امام خمینی (ره) دعوت حق را لبیک گفت.  ۰۲ فروردین ۱۴۰۱

آیت الله محمدی ری شهری از مجاهدان دیرین و از یاران امام خمینی (ره) دعوت حق را لبیک گفت. ضمن تسلیت درگذشت این عالم ربانی، گوشه ای از مجاهدت های ایشان را مرور می کنیم.

 تولد و تحصیلات

آیت اللّه‌ محمّد محمّدى رى ‌شهرى در آبان ۱۳۲۵ در شهر رى دیده به جهان گشود . وى پس از پایان تحصیلات ابتدایى، درسال ۱۳۳۹، وارد حوزه علمیه شهررى (مدرسه برهان) شد و در سال ۱۳۴۰، براى ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزى انقلاب اسلامى در سال ۱۳۵۷ ـ بجز مدّت کوتاهى که به دلایل سیاسى به حوزه ‌هاى علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلى و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت.

وى سطوح عالى حوزه را نزد اساتید بزرگى همچون آیات: میرزا على مشکینى، محمد فاضل لنکرانى و حاج سید محمدباقر طباطبایى سلطانى تلمّذ نمود. همچنین درس خارج اصول را از محضر آیات عظام: محمدعلى اراکى و حسین وحید خراسانى استفاده کرد و درس خارج فقه را از محضر آیات عظام: میرزا على مشکینى، جواد تبریزى، سید محمدرضا گلپایگانى و شیخ مرتضى حائرى بهره برد.

وى پس از سال‌ها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه اجتهاد نایل آمد. آن مرحوم همچنین به دریافت اجازه روایت حدیث از برخى علما و محدّثان بزرگ جهان اسلام از جمله آیت‌اللّه‌ حاج ‌آقا رضا بهاءالدینى، توفیق یافت. از دیگر موفقیت ‌هاى ایشان می ‌توان به توفیق حفظ کلّ قرآن کریم اشاره کرد.

فعالیت‌ هاى اجتماعى ـ سیاسى

آیت ‌اللّه‌ رى ‌شهرى از ابتداى نهضت اسلامى بویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، با اهداف و دیدگاه ‌هاى حضرت امام آشنا شد. وى در تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۴۴ به وسیله ساواک مشهد دستگیر و زندانی شد. وى در سال ۱۳۴۵ ضمن تمرّد از شرکت در جلسه دادگاه تجدید نظر ساواک، به نجف اشرف رفت و در سال ۱۳۴۶ به ایران بازگشت و حدود هجده ماه در حوزه علمیه مشهد به تحصیل پرداخت. وى در همین مدّت مجدداً تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و در دادگاه تجدید نظر، بار دیگر به زندان محکوم شد.

مرحوم رى‌ شهرى در سال ۱۳۵۶ به دلیل سخنرانى علیه رژیم شاه در حسینیه اصفهانی ‌هاى آبادان از سوى ساواک ممنوع المنبر شد. همچنین به دلیل سخنرانى علیه رژیم در نهاوند، آبادان، مشهد، هرمزگان و زابل، مورد تعقیب ساواک بود و تظاهرات مردم هرمزگان و زابل در جریان قیام سراسرى مردم ایران علیه رژیم شاه، عمدتا پس از سخنرانی ‌هاى ایشان صورت گرفت.

 

مروری بر زندگینامه آیت الله ری شهری

پس از پیروزی انقلاب

آیت‌ اللّه‌ رى ‌شهرى پس ‌از پیروزى انقلاب اسلامى همچنان به ‌فعالیت‌ هاى اجتماعى ـ سیاسى اشتغال داشت.

برخی مسئولیت ‌هاى مهم ایشان پس از پیروزى انقلاب اسلامى عبارت اند از: حاکم شرع دادگاه‌ هاى انقلاب اسلامی؛ رئیس دادگاه انقلاب ارتش نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران؛ دادستان کل کشور از سال 68 تا 70؛ دادستان ویژه دادگاه روحانیت؛ دبیرکل جمعیت دفاع از ارزش‌هاى انقلاب اسلامى؛ تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنى علیه‌ السلام؛ نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ نماینده ولىّ فقیه و سرپرست حجاج؛ رئیس مؤسسه علمى ـ فرهنگى دار الحدیث؛ رئیس دانشگاه قرآن و حدیث و ...

مروری بر زندگینامه آیت الله ری شهری

از آیت الله ری شهری همچنین تالیفاتی نیز به یادگار مانده است که برخی از مهمترین این آثار عبارتند از: دانش‌نامه قرآن و حدیث در 16 جلد؛ دانشنامه عقاید اسلامی در 10 جلد؛ دانش‌نامه‌امیرالمؤمنین‌ علیه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ در 10 جلد؛ دانشنامه امام حسین(ع)؛ دانشنامه امام مهدی(عج)؛ سیره پیامبر خاتم(ص) و ... از دیگر آثار برجای مانده از آیت الله ری شهری می توان به خاطرات ایشان اشاره کرد که در 5 جلد توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

مروری بر زندگینامه آیت الله ری شهری

پیام تسلیت در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری شهری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی رحلت عالم مجاهد جناب حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری را تسلیت گفتند.
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف فراوان خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ری‌شهری، رحمت‌الله علیه را دریافت کردم. برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی با خبرند، فقدان وی ضایعه‌ای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصه‌های مجاهدت این عالم ربانی؛ علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود.

اینجانب در طول دهها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کرده‌ام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مغفرت و علو درجات وی شود.

صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم.
 
والسلام علی عباد الله الصالحین

سیّدعلی خامنه‌ای        
 ۲ فروردین ۱۴۰۱   

    

 منبع: پایگاه رسمی آیت الله محمد محمدی ری شهری

مرتبط: وصیت نامه فرهنگی مرحوم آیت الله ری شهری(ره)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی