سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

درگذشت اولین عکاس زن دفاع مقدس مریم کاظم‌زاده

چهارشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۳ ق.ظ
مریم کاظم زاده - عکاس و خبرنگار دفاع مقدس

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات درگذشت مریم کاظم‌زاده روزنامه‌نگار و عکاس نام‌آشنای دفاع مقدس را تسلیت می‌گوید.
مریم کاظم‌زاده در سال 1335خورشیدی در شیراز متولد شد. خانواده او در بطن وقایع سال 1342 و قیام ۱۵ خرداد قرار داشتند. او پس از اخذ مدرک دیپلم، تصمیم گرفت معلم شود اما خانواده موافقت نکردند و او را با اصرار برای ادامه تحصیل در سال 1355 به انگلستان فرستادند. آنجا به‌واسطه آشنایی با مرضیه حدیدچی (دباغ) و سفر امام به فرانسه با گروهی راهی پاریس شد و عکاسی از دیدارها و ملاقات‌های امام خمینی را برعهده گرفت. در همین روزها نیز تصمیم گرفت تا حرفه‌ خبرنگاری را ادامه دهد.
کاظم‌زاده پس از انقلاب و از فروردین 1358 به‌عنوان خبرنگار در روزنامه «انقلاب اسلامی» مشغول به کارشد و با آغاز غائله کردستان به همراه یکی از همکارانش به کردستان سفر کرد و در مناطق درگیری به همراه مصطفی چمران و هم‌رزمانش به عکاسی پرداخت. او با کسب اجازه از شهید چمران در پاک‌سازی مناطق مرزی کردستان با گروه «دستمال سرخ‌ها» همراه و از نزدیک شاهد وقایع شد و از تجاربی که از همراهی چندروزه با گروه کسب کرده بود، در بازگشت به تهران مقاله‌ای با عنوان «دستمال سرخ‌ها چه کسانی هستند» چاپ کرد. او در این سفر با اصغر وصالی، فرمانده دستمال سرخ‌ها، آشنا شد و سپس ازدواج کرد. با آغاز جنگ تحمیلی به‌عنوان اولین عکاس زن جنگ ایران و عراق از مهر 1359 به همراه اصغر وصالی به مناطق عملیاتی غرب رفت و خاطرات بسیاری از حضور رزمندگان در مناطق جنگی ثبت کرد، اما وصالی یک ماه بعد در 28 آبان 1359 به شهادت رسید.
وی سپس برای مدت کوتاهی در بخش امور بین‎الملل سفارت ایران در هندوستان در دهلی‎نو مشغول به کار شد و سپس در بازگشت به ایران از سال 1362به‌عنوان گزارشگر در مجله زن‌روز و پس از مدتی در بخش گزارش اجتماعی روزنامه کیهان مشغول به کار شد. او در سال‌های باقی‌مانده از جنگ بارها به‌عنوان عکاس با همکارانش به مناطق جنگی سفر کرد.
کاظم‌زاده پس از خداحافظی از روزنامه کیهان در سال 1384 ، به عنوان یکی اعضای هیئت تحریریه سایت بهدخت و مجله بهداشت زنان با این رسانه‌ها همکاری داشت.
از خداوند بزرگ برای آن روح بلند علو درجات مسئلت داریم.

انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات 1401/03/12

نظرات  (۱)

سلام 

جالب بود من نمیدونستم که عکاس زن هم توی دفاع مقدس داشتیم

پاسخ:
سلام علیکم
بله منم امروز متوجه ابن خانم عکاس شدم. البته ایشون خانم مجاهدی بودن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی