سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

استفاده از طلا برای مردان چه حکمی دارد؟

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۳:۵۸ ب.ظ

علت حرام بودن طلا برای مرد در اسلام + دلایل علمی

پوشیدن طلا برای مردان چه حکمی دارد؟

◀️ امام خمینی:
زینت کردن به طلای زرد (مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن، بستن ساعت مچی طلا به دست) برای مرد حرام و نماز خواندن با آن باطل است
➖و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا هم خودداری شود.
➖ اگر طلای سفید همان طلای زرد متعارف باشد که با مخلوط کردن، رنگ آن تغییر کرده است، جایز نیست و اگر پلاتین باشد، اشکال ندارد.

◀️ آیت الله خامنه ای:
پوشیدن طلای زرد یا به گردن آویختن آن (خواه حلقه‌ باشد یا انگشتر یا گردنبند یا غیر آن) برای مردان مطلقاً حرام است، هر چند به قصد زینت نباشد و از دید دیگران مخفی باشد
➖ و فرقی در حرمت استفاده‌ی از آن، در مدت کم (مثل زمان عقد فقط) یا زیاد نیست. نماز خواندن با آن هم بنابراحتیاط واجب، باطل است.
➖ اگر چیزی که طلای سفید نامیده می‌شود، همان طلای زرد باشد که بر اثر مخلوط کردن ماده‌ای، رنگ آن سفید شده، حرام است، ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند، مانع ندارد.

◀️ آیت الله مکارم شیرازی:
استفاده کردن از زینت آلات طلا (مانند انگشتر، گردن‌بند، ساعت مچی، حلقه و...) مطلقاً برای مردان حرام است (خواه طلای زرد باشد یا سرخ یا سفید) و نماز را باطل می‌کند،
➖ ولی برای امتحان یا به قصد نگهداری موقت اشکال ندارد.
➖ حلقه‌ی طلا برای مردان حرام است. احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا نیز خودداری شود.

◀️ آیت الله سیستانی:
پوشیدن طلا و زیورآلات آن (مثل آویختن زنجیر یا گردن‌بند طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن، حلقه‌ی طلا در دست کردن، بستن ساعت مچی طلا به دست و مانند آن) چه در نماز یا غیر آن برای مردان حرام است و نماز خواندن با آن باطل است. در حرمت آن فرقی بین طلای سفید، سرخ و سفید نیست.

◀️ آیت الله بهجت:
زینت کردن به طلا (مثل آویختن زنجیر طلا به سینه، انگشتر طلا به دست کردن، بستن ساعت مچی طلا به دست) برای مردان حرام است و در باطل بودن نماز با آنها تأمل است، اگر چه مطابق احتیاط بلکه خالی از وجه نیست. همراه داشتن طلا و حمل آن بدون اینکه صدق پوشیدن بکند، برای مرد در نماز مانعی ندارد. اگر طلای سفید همان طلای زرد باشد که از جهت مخلوط شدن رنگش سفید شده باشد حکم طلای زرد را دارد و حرام است و نماز هم با آن باطل است.
➖➖➖➖➖
منابع:
◀️ توضیح المسائل، امام خمینی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، سال 1392، ص 115، م 832؛ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 1، سال 1380، ص 141-144، س 50-58؛ همان، ج 2، ص 8، س 13-14.
◀️ استفتائات، رهبری، تهران، انتشارات انقلاب اسلامی، سال 1394، ص 95، س 442-446.
◀️ توضیح المسائل، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، سال 1391، ص 147، م 761؛ استفتائات، مکارم، قم، انتشارات امام علی بن ابیطالب، ج 1، سال 1390، ص 48-49، س 117 و 118 و 121؛ همان، ج 2، ص 72، س 164 و 165.
◀️ توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج 1، ص 306، م 1002؛همان، ص 641، م 2281-2282.
◀️ توضیح المسائل، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1378، ص 140، م 702؛ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 2، ص 44-46، س 1604 و 1612-1613.

اشتراک گذاری این مطلب!

استفتائات رهبر انقلاب به چاپ چندم رسید؟/حکم طلای سفید برای مردان

فرهنگ > کتاب - «اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده اى رنگ آن سفید شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفا به آن طلا نمى گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.»

به گزارش خبرآنلاین، چاپ هفتاد و دوم ترجمه فارسی رساله «اجوبة الاستفتائات» از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل با قیمت 4500 تومان در  بازار نشر توزیع شد. «اجوبه الاستفاتائات»، پاسخ های مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌‌الله سیدعلی خامنه‌ای به پرسش‌های شرعی است که در آن به احکام تقلید، احکام طهارت، احکام نماز، احکام خمس، جهاد، امر به معروف، کسب‌های حرام، صدقه، وکالت و احکام بانک‌ها آورده شده است.

 

حضرت آیت‌‌الله‌ سیدعلی خامنه‌ای در کتاب «اجوبه الاستفاتائات» به 2118 پرسش شرعی پاسخ داده‌اند.

 

 

در بخشی از کتاب با عنوان «پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن‏» می خوانیم:

 

س 442: به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان بخصوص در نماز چه حکمى دارد؟

ج: به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هیچ حالى جایز نیست و نماز با آن هم بنابر احتیاط واجب، باطل است.

س 443: استفاده مردان از انگشترى که از جنس طلاى سفید است، چه حکمى دارد؟

ج: اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى رنگ آن سفید شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفا به آن طلا نمى‏گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

س 444: آیا استفاده از طلا بدون قصد زینت به طورى که دیگران نبینند، اشکال شرعى دارد؟

ج: پوشیدن طلا، خواه حلقه انگشترى باشد یا غیر آن، براى مردان مطلقا حرام است هر چند به قصد زینت نباشد و از دید دیگران مخفى باشد.

س 445: استفاده از طلا براى مردان به مدت کوتاه چه حکمى دارد؟ ما اشخاص بسیارى را مشاهده مى‏کنیم که مى‏گویند استفاده از آن براى مدت کوتاه، مثل لحظه عقد، اشکال ندارد.

ج: پوشیدن طلا براى مرد حرام است و فرقى بین مدت کم یا زیاد نیست.

س 446: با توجه به احکام لباس نمازگزار و حرام بودن زینت کردن با طلا بر مردان، خواهشمندیم به دو سؤال زیر پاسخ فرمائید:

الف آیا مقصود از زینت با طلا، مطلق استفاده از آن توسط مردان است هر چند براى جراحى استخوان و دندانسازى باشد؟

ب با توجه به این که در شهر ما به دست کردن انگشتر طلاى زرد توسط جوانانى که تازه ازدواج مى‏کنند، مرسوم است و این امر از نظر عموم مردم براى مرد زینت محسوب نمى‏شود، بلکه علامت آغاز زندگى زناشوئى فرد است، نظر حضرتعالى در این باره چیست؟

ج: الف: ملاک حرمت استفاده از طلا براى پوشیدن یا به گردن آویختن توسط مردان، صدق زینت نیست، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدى حرام است هر چند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد. ولى استفاده از آن توسط مردان براى جرّاحى استخوان و دندانسازى اشکال ندارد.

ب: استفاده از انگشترى طلاى زرد توسط مردان در هر حال حرام است.

س 447: ساخت و فروش جواهرات طلا که مخصوص مردان است و زنان از آنها استفاده نمى‏کنند، چه حکمى دارد؟

ج: ساخت جواهرات طلا اگر به منظور استفاده مردان باشد، حرام است و خرید و فروش آن به این قصد جایز نیست.

س 448: در بعضى از میهمانی ها دیده مى‏شود که شیرینى‏ ها را در ظرف هاى نقره ‏اى مى‏گذارند، آیا این‏ کار، خوردن غذا در ظرف نقره محسوب ‏مى‏شود، و حکم ‏آن‏ چیست؟

ج: اگر برداشتن غذا و مانند آن از ظرف نقره به قصد خوردن، استعمال ظرف نقره در خوردن و آشامیدن محسوب شود، حرام است.

س 449: آیا گذاشتن روکش طلا روى دندان اشکال دارد؟ روکش پلاتین چطور؟

ج: گذاشتن روکش طلا یا پلاتین روى دندان اشکال ندارد، ولى پوشاندن دندان‏هاى جلو با طلاى زرد، اگر به قصد زینت باشد، خالى از اشکال نیست.

منبع: خبرآنلاین

گردنبند طلا برای مردان حرام است

نظرات  (۱)

۲۱ آبان ۹۸ ، ۱۳:۰۶ نادر سلیمانی

از اینکه مردان بسیاری از طلا استفاده می‌کنند متنفرم. مگر یک مرد زن است که می‌آید و به خود کلی زلم زیبو آویزان می‌کند به جای طلا کلی نقره و دیگر فلزاتی وجود دارد که مردان می‌توانند از آن ها استفاده کنند ادم مذهبی و خشک ایمانی نیستم اما باید هرچیزی سرجایش باشد در روی کره‌ی زمین کلی سنگ‌هایی هست که واقعا به دست کردنشان باعث انرژی درمانی هم می شود و هم زیبایی خاص خودشان را دارد فقط کافی است کمی به این فکر کنیم که به بهتر است چه انگشتری به دست کنیم تا هم از خواص طبیعی ان استفاده کنیم و هم دیگر درگیر طلا و جواهرات زنانه شویم.

پاسخ:
سلام
تشکر

بله یک بحث فقهی دارد که انگشتر طلا و کلا زیورآلات طلا برای مردان حرام است. نماز هم با آنها باطل است.

یک بحث عرفی و اجتماعی است . که عرف جامعه مسلمانان و جامعه ایرانی طلا را برای زنان می پسندد و برای مردم نه.

یک بحث هم پزشکی است. چند سال پیش خبری در رسانه ها پخش شد که یک گروه محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که استفاده از طلا برای مردان باعث بیماری های قلبی عروقی می شود. ولی برعکس در زنان تاثیر مثبت دارد.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی