سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

سلام.دف زنی وآوازخوانی در جشن عروسی حضرت فاطمه بوده؟

پاسخ: آنچه از کتب معتبر در مورد نحوه برگزاری مراسم عروسی حضرت زهرا و علی علیهما السلام وارد شده تنها این است که در شب عروسی، دختران عبدالمطلب و بنی هاشم و زنان مهاجر و انصار و در پیشاپیش آنان، زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) عروس نور را در این راه همراهی می‌کردند. ام سلمه، عایشه، حفصه و معاذه برای این عروس و داماد شعر می‌خواندند. دیگران نیز اول بیت هر شعری را تکرار می‌کردند و تکبیر می‌گفتند. (بحارالانوار: ج 43، ص 97)
این روایت نشان می دهد که در عروسی آن بزرگواران دست زدن و صوت زدنی در کار نبوده است اما نکته ای که اینجا خوب است مطرح شود این است که روایتی که در آن دست زدن در عروسیها را منع کرده باشد وجود ندارد مگر اینکه این دست زدن و صوت زدن کار را به لهو و لعب برساند که در این صورت یقینا حرام است و باطل است.


علمای ما نیز در این رابطه این فتواها را داده اند:
آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏ اى، صافى و مکارم: اگر به طور متعارف و  غیر لهوى باشد، اشکال ندارد. (آیت‏ الله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 538 و 539 آیت‏الله صافى، جامع ‏الاحکام، ج 2، س 1581

آیت‏ الله تبریزى، استفتاءات، س 1051 آیت‏ الله خامنه‏ اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1181 و 1180 آیت‏الله بهجت، توضیح ‏المسائل، متفرقه، م 30 دفتر امام.)
آیت ‏الله نورى: اگر جلف و سبک نباشد، اشکال ندارد.( آیت‏ الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 584)
آیات عظام تبریزى، سیستانى و فاضل: دست زدن فى نفسه (به تنهایى)، اشکال ندارد.( آیت‏ الله تبریزى، استفتاءات، س 1051 آیت ‏الله سیستانى Sistani.org ،موسیقى ش 5.)
آیت‏ الله وحید: احتیاط واجب در ترک آن است.( دفتر آیت‏ الله وحید)


پس از ذکر مسئله کف زدن و صوت زدن خوب است اشاره ای هم به مسئله دف زدن و استعمال موسیقی داشته باشیم چرا که متاسفانه اکنون این مسئله خیلی بیشتر در مراسمات عروسی استفاده می شود و استدلال آنها هم این است که در مراسم ازدواج حضرت زهرا و حضرت علی علیهما السلام نیز دف زده می شده است لذا در جواب عرض می کنیم که به طور کلی سه روایت وجود دارد که به صورت غیر مستند و بدون مدرک مطالبی دارند مبنی بر جواز استعمال دف (دایره )در خصوص عروسی، که یکی از آنها روایت مربوط به عروسی حضرت زهرا سلام الله علیها است (مستدرک 13/218 , 304 , 305) لکن همان گونه که گفتیم این روایات مستند نیست و روایات ضعیفی هستند که از اعتبار کافی میان علما برخوردار نیستند .


قابل توجه اینکه: بسیاری از فقها دف را به صورت مطلق بر اساس دیگر روایاتی که به صورت مطلق از آن نهی شده حرام دانسته اند و برخی قایل به جواز آن همراه با کراهت در عروسی شده اند بنا به تصریح برخی از قائلان به جواز، دف باید بدون زنگوله باشد. اما همین علما هم درکل آن را جایز نمی شمارند. (جواهر الکلام 41/ 51-52 , ریاض المسائل 13/265 ,267 المبسوط 8/224 , المختصر النافع 2/287 , کشف اللثام , 10/296 , تذکره الفقهاء(ق)2/287 , مجمع الفایده 12/340 , مسالک الافهام 14/ 183 کتاب الشهادات (گلپایگانی) 122) .

پس هیچ مدرک و سند معتبری دال بر دف زدن و کف زدن و صوت زدن در عروسی این بزرگواران وجود ندارد.

منبع: پرسمان دانشجویی

مطالب مرتبط: پیامبر اکرم (ص) ، حضرت فاطمه زهرا (س)  ، اهل بیت (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی