سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان ---این نقش ماند از قلمت یادگار عمر

سخن بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

حافظ سخن بگوی که بر صفحه جهان
این نقش مانَد از قلمت یادگار عمر

«نوشته های فرهنگی و اجتماعی و سبک زندگی ، شهدا و مدافعین حرم»

باید انسانها، هم آموزش داده شوند و هم تزکیه شوند، تا این کره‌ى خاکى و این جامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یک خانواده‌ى سالم، راه کمال را طى کند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود. مقام معظم رهبری

التماس دعا
برادر شما شکیبا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
امکانات

حذف مسجد از برنامه ششم توسعه عیب بزرگی است

يكشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴ ق.ظ

حذف مسجد از برنامه ششم توسعه عیب بزرگی است

http://media.snn.ir/original/1394/11/12/IMG09563405.jpg

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: این عیب بزرگی است که در برنامه پیشرفت کشور جایی برای مساجد در نظر گرفته نشده است، این در حالی است که مواد مناسبی در قالب یک برنامه از سوی مرکز به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، پیش از ظهر امروز (شنبه 8 خرداد) در نشست خبری دهه تکریم و غبارروبی مساجد با رویکرد «مسجد و بانوان» و با شعار «آینده را از مسجد بسازیم» گفت: دهه آخر ماه شعبان، فرصت خوبی برای آماده سازی مساجد در راستای ورود به ماه مبارک رمضان است.

 

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر تلاش شده‌ است که این دهه صرفاً به مسأله مهیا کردن فضای ظاهری مساجد اختصاص پیدا نکند، بلکه فرصتی باشد که به ظرفیت‌های مساجد در جامعه اسلامی پرداخته شود.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: فرض ما بر این است که در این فرصت، مسئولان و کارگزاران مساجد به اهمیت و کارکردهای اسلامی مساجد بپردازند آنچنانکه جامعه بعد از پیروزی انقلاب، طعم مساجد فعال در صحنه‌های مختلف اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی و ... را چشیده است، باید به این ویژگی‌های مطبوع خود بازگردد.

 

 

* لزوم تغییر نگرش به مساجد

وی با بیان اینکه توجه به مساجد از وظایف دینی افراد مؤمن است، ابراز داشت: به نظر می‌رسد همانند شعر سهراب سپهری آنجا که می‌گوید«چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید» باید جور دیگری به مساجد نگاه کرد. یک غفلت عمومی نسبت به تصویر زیبایی که اسلام از مساجد ارائه داده است، به وجود آمده و این دهه، باید دهه ذکر و یادآوری این تصویر و کارکردهای اسلامی مسجد باشد.

 

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش شده که هر سال یک موضوع مهم در حوزه مساجد مورد نظر قرار گیرد؛ آنچنانکه موضوعات خانواده، کودک و نوجوان و جوان، موضوع سال‌های اخیر بوده است و مقرر شده امسال، موضوع مسجد و بانوان در دستور کار قرار گیرد و به عنوان رویکرد سال جاری مساجد، دنبال شود؛ چراکه حضور پررنگ‌تر زنان در مساجد، به معنای حضور کودکان و خانواده در مساجد نیز هست.

 

وی با اشاره به روند اداره امور مساجد گفت: البته مساجد هر کدام هیأت امنا و تاریخچه و هویت خاص خودش را دارد و ما نمی‌خواهیم و نباید با آن‌ها برخورد اداری داشته باشیم. بنابراین ما مسائل را در قالب پیشنهاد به مساجد ارائه می‌کنیم. مثلا ًسند‌های تولید شده در این موضوع که چگونه می‌شود کودکان و نوجوانان را به مساجد جذب کرد و ... ولی این‌ها، حکم دستور‌العمل را ندارد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: خاطرنشان کرد: ارتقاء دانش و بینش کارگزاران مساجد، می‌تواند ما را به بیشتر اهداف خود برساند و به همین دلیل مسأله آموزش را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ آموزش از ائمه جماعات گرفته تا خادمان و سایر دست‌اندرکاران اداره مساجد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین با اشاره به شعار سال جاری که «سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است، اظهار داشت: برخی از مساجد در اداره امور خود به خودکفایی رسیده‌اند و برخی دچار مشکلات جدی هستند. بنابراین قصد داریم تا مساجد متمکن، به عنوان مساجد معین معرفی شوند تا مشکلات مساجد دیگر را نیز مرتفع کنند.

 

 

* نهضت مسجدسازی در استان تهران از تابستان آغاز می‌شود

وی درباره موضوع مسجد سازی نیز افزود: اراده خداوند بر این است که مردم دست به ساخت مساجد بزنند تا به این واسطه، امروز و فردای پس از مرگ خود را نورانی کنند. بنابراین توقع ما این است که همه مومنان این افتخار را داشته باشند. در این راستا تابستان امسال نهضت مسجدسازی را در شهرستان‌های استان تهران آغاز خواهیم کرد. زمین‌هایی برای ساخت مساجد شناسایی شده و مقدماتی فراهم آمده است و امیدواریم ساخت مساجد با همکاری سایر نهادها و خیرین، با موفقیت همراه شود.

 

حاج‌ علی‌اکبری درباره خلأ قانونی در حوزه مساجد، خاطرنشان کرد: در کشور ما قانون جامع مساجد وجود ندارد، البته قوانین پراکنده از سوی مرکز گردآوری شده و اقداماتی در دستور کار است که امیدواریم تصویب قانون جامع مساجد، افتخاری باشد که نصیب مجلس جدید شورای اسلامی شود؛ چراکه بسیاری از دستگاه‌ها به دلیل خلاء‌های قانونی، از وظایف خود در حوزه مساجد شانه خالی می‌کنند.

 

وی گفت: باعث تأسف است که موضوع مساجد، در برنامه ششم توسعه جایی ندارد و این در حالی است که مواد مناسبی در قالب یک برنامه از سوی مرکز به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود.  این عیب بزرگی است که در برنامه پیشرفت کشور جایی برای مساجد در نظر گرفته نشده است. امیدواریم در مرحله بازبینی این برنامه،‌ این عیب بزرگ اصلاح شود.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به آمار مساجد در استان تهران، عنوان کرد: در استان تهران 3 هزار و 353 مسجد وجود دارد که از این میان 3 هزار و 115 مسجد، ظرفیت اقدام و فعالیت‌های ویژه را دارند و از این تعداد، در 2 هزار و 500 مسجد نماز جماعت به طور دائم برپا می‌شود.

 

* صدور 2030 حکم برای ائمه جماعات شهر تهران

وی ادامه داد: در زمینه جذب و استقرار امام جماعت در مساجد  اهتمام ویژه ای داریم، لذا تاکنون 2030 امام جماعت حکم دریافت نموده‌اند که 765 مورد از این تعداد اولین بار است که امامت جماعت را عهده‌دار شده‌اند و این نشان دهنده جوان‌گرایی و توجه به ارتقای سطح دانش ائمه جماعت است.

 

وی همچنین از دایر شدن کمیته‌ای با نام صیانت یاد کرد و گفت: «کار کمیته صیانت، صیانت از قداست مساجد است و اختلاف‌های احتمالی بین کارگزاران مساجد؛ اعم از نیروهای بسیج، خادمان و ... در آن رسیدگی می‌شود. این کار برای ما کاری سخت و زمان‌بر است و امیدواریم موضوعات به خوبی در این کمیته، حل و فصل شوند.»

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد همچنین درباره مسائل حقوقی مساجد توضیح داد: مساجد با موضوعات حقوقی مختلف و پیچیده‌ای مانند وقف، تملک و ... مواجه هستند . تا کنون 460 پرونده حقوقی درباره مساجد داشته‌ایم که به 90 پرونده رسیدگی حقوقی شده و امیدواریم در سال جاری مسائل حقوقی باقی‌مانده، مرتفع شوند.

نظرات  (۵)

۱۴ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۳۱ محمد مهدی امجدیان
مساجد تنها نمیمانند...
۱۴ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۴۷ ....مسعود ....
متشکرم
۱۳ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۵۶ وب نظام تمدن نوین اسلامی
سلام همسنگر وب زیبایی دارید امیدوارم همیشه عمارگونه تبیین حقایق فرماید وبتون رو می پسندم اگه خواستید باهم برو بیا و اظهار نطر و پیشنهاد داشته و تبادل لینک تشریف بیآورید اطلاع دهید منتظرم
با تشکر مرتضی
یا الله
خدا آخر عاقبتمونو بخیر کنه
۰۹ خرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۱ دچــ ــــار
مساجد سنگر است

سنگرها را حفظ کنیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی